Balkenende belooft ideologische campagne
Demissionair premier en CDA–leider Jan Peter Balkenende belooft een „ideologische strijd" in de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen van 9 juni. „Is de ideologische strijd verdwenen? Mooi niet, let maar eens op de komende tijd", zei Balkenende donderdag bij de presentatie van een boek van politiek journalist Eric Vrijsen van Elsevier.
In zijn boek ’Wilt u niet aan mijn jasje trekken’ beschrijft Vrijsen voornamelijk de Balkenende–jaren. Bij de presentatie hield de premier een pleidooi voor wat meer „slow journalism in de Haagse fastlane". Veel politieke journalistiek gaat volgens de premier over „poppetjes, akkefietjes en hypes" in plaats van over de inhoud. En er is veel opwinding over de peilingen. Balkenende houdt zich naar eigen zeggen met maar één peiling bezig, die van de verkiezingsuitslag.Balkenende noemde het boek van Vrijsen, waarvan hij de drukproef al had gelezen, een „onderhoudend feuilleton met soapachtige trekjes. Goede Tijden, Slechte Tijden in Den Haag". Volgens hem zitten journalisten en politici in Den Haag op elkaars lip en lijken de rollen soms te vervagen. Soms worden de waarnemers (journalisten) zelf ook nieuws. „De mediacratie is voortdurend in beweging", zei Balkenende, die ook nog vertelde dat hij via de Rijksvoorlichtingsdienst sinds kort niet alleen maar nieuwsberichten krijgt doorgestuurd, maar ook twitterberichten van journalisten en politici.