Binnenland

Internationaal maatregelen tegen risico’s aswolken

Internationaal zijn sinds de jaren tachtig de nodige maatregelen getroffen om te voorkomen dat vliegtuigen in de problemen komen door aswolken. Een overzicht van de belangrijkste.

Binnenlandredactie
15 April 2010 16:43Gewijzigd op 14 November 2020 10:20

Er is een internationaal netwerk van negen Vulcanic Ash Advisory Centers (VAAC) ingericht. Deze centers houden de vulkanische activiteit in de gaten en sturen in geval van eruptie speciaal een waarschuwingsbericht uit (Vulcanic Ash SIGMET). Die berichten worden overgenomen in instructies die elke vliegtuigbemanning ontvangt voor de vlucht.Ook de vluchtplanningsafdeling van luchtvaartmaatschappijen houdt rekening met de aswolken en kan zonodig besluiten om de vlucht om te leiden of te annuleren. De VAAC-centers volgen ook de verplaatsing van de aswolken in de atmosfeer en voorspellen het gedrag van de wolk. Dit is van groot belang omdat aswolken zich over grote afstanden verplaatsen en ook op grote afstand van de eruptie problemen kunnen opleveren. Er zijn gevallen bekend waarin op 1000 kilometer afstand van de eruptie motoren uitvielen en waarbij zelfs op een afstand van 4300 kilometer van de eruptie boordsystemen en motoren werden beïnvloed.

De internationale luchtvaartorganisatie ICAO heeft een handboek opgesteld waarin wordt beschreven hoe de informatievoorziening rond vulkaanuitbarstingen en aswolken geregeld moet worden. Ook staat daarin beschreven hoe luchtvaartautoriteiten en luchtvaartmaatschappijen kunnen omgaan met de risico’s.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit (FAA) heeft een video ontwikkeld om verkeersleiders te trainen in hoe te handelen in geval van een uitbarsting.

Vliegtuigfabikanten voorzien luchtvaartmaatschappijen van informatie, procedures en trainingsvideo’s voor het omgaan met het risico van aswolken.

Luchtvaartmaatschappijen, vooral degenen die veel in gebieden met vulkanische activiteit vliegen, geven speciale training aan hun bemanning.

Niet altijd echter zijn problemen te voorkomen. Het voorspellen van het gedrag van aswolken is altijd onzeker. Bovendien is de verspreiding van relevante informatie soms gebrekkig. Aswolken zijn niet altijd met het blote oog zichtbaar voor de bemanning. Zo kan de stofconcentratie laag zijn. Bovendien kan duisternis bij nachtvluchten de bemanning parten spelen.

Aswolken zijn voor de boordradar van vliegtuigen slecht zichtbaar omdat de dichtheid van de stofdeeltjes relatief laag is en omdat de stofdeeltjes de radarstraling niet goed weerkaatsen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer