SGP (II)
Het kabinet gaat maatregelen nemen om de SGP zo ver te krijgen dat de partij haar kandidatenlijsten openstelt voor vrouwen (RD 10-4). Het lijkt mij raadzaam dat iedere christen bij de komende Kamerverkiezingen zijn of haar stem op de SGP gaat uitbrengen. Misschien is iedereen het niet helemaal (of helemaal niet) eens met het vrouwenstandpunt: stap eroverheen. De SGP is een van de meest stabiele partijen. Betrouwbaar, netjes, geen scheldpartijen tegen wie dan ook en vooral in alle belangrijke zaken: Bijbels.
H. van den Arend, Pollux 453902 TB VeenendaalDorenbos
Diverse predikanten zijn niet blij met handtekeningenactie van Bert Dorenbos van stichting Schreeuw om Leven (RD 9-4). Mijn respect voor deze man, op wie ik soms ‘heilig’ jaloers ben. Niet dat hij zijn boodschap altijd juist verwoordt of brengt, maar hij gaat en staat ergens voor. Dorenbos kan dingen scherp benoemen, met soms pijnlijke voorbeelden daarbij. Daar is niet een ieder van gediend. Diverse voorgangers zijn ontstemd over zijn wijze van actievoeren en dat zij worden genoemd in een paginagrote advertentie. Maar wat hoor ik van onze leidende geestelijkheid in deze tijd, nu de golven van liberalisme, humanisme, nihilisme over onze kerken, gemeenten en instellingen gaan? Ook Johannes de Doper kon de zonden in zijn tijd scherp aanwijzen en benoemen. Ook hem werd dat niet in dank afgenomen door de leidende geestelijkheid van zijn tijd. Hij mocht getuigen: „Hij moet wassen, maar ik minder worden.” Mijn diep respect voor de boodschap en waarschuwing die Bert Dorenbos in onze tijd mag brengen en laten horen.
Klaas Hoekstra, Oranjelaan 253862 CX Nijkerk
Begrafenis
In RD 3-4 stond een lezenswaardig artikel over de christelijke begrafenis, maar met een treurig begin: „De begrafenis van de Heere Jezus onderstreept Zijn armoede en vernedering.” Het tweede is waar, het eerste niet. In Mattheüs 2:11 staat bijvoorbeeld dat de wijzen Hem aanbaden en duurzame geschenken brachten. En toen de Heere Jezus gekruisd werd, namen vier krijgsknechten Zijn klederen en maakten vier delen. Omdat de rok zonder naad was, werd erom geloot. Een rok zonder naad was een kostbaar kledingstuk. Beslist geen armoede dus, maar wel degelijke eenvoud en soberheid.
In dezelfde krant wordt in het artikel ”Pasen: uittocht of opstanding” de vraag gesteld of de ceremoniële wet niet vervuld is met de opstanding van Christus. Dit zou volgens degene die in het artikel ondervraagd wordt een wijdverbreid misverstand zijn en de ceremoniële wetten zouden daarom nog onderhouden moeten worden. De Heere Jezus ging voor Zijn sterven, nog onder het Oude Testament zijnde, naar de tempel om ook de ceremoniële wetten te onderhouden. Met Zijn sterven heeft hij de Wet vervuld en daarom hebben de ceremoniële wetten, die daarop zagen, opgehouden. Op de eerste dag der week, toen Hij uit de doden is opgestaan, begint het Nieuwe Testament.
R. Taverne-Koch, G. Sloetlaan 208271 TM IJsselmuiden