Noord/Zuidlijn nu in lijn met prognoses
De gemeente Amsterdam kan opgelucht ademhalen. Ze presenteerde donderdag de jaarlijkse rapportage over de Noord/Zuidlijn en dit keer waren er geen tegenvallers.
In de rapportage kijkt de gemeente terug op hoe het megaproject vorig jaar verliep en ook wordt er vooruitgeblikt. In voorgaande jaren moest de hoofdstad geregeld een overschrijding van de kosten of de duur van de bouw melden. Dat was dit keer echter niet het geval: de aanleg van de nieuwe metroverbinding overschrijdt de laatste prognoses naar verwachting niet.Dat houdt in dat de Noord/Zuidlijn in 2017 klaar is en ruim 3 miljard euro gaat kosten. Dat is overigens nog steeds veel later en veel duurder dan aanvankelijk gedacht. Toen de gemeenteraad in 2002 groen licht gaf om de metroverbinding aan te leggen, schatte Amsterdam de kosten op 1,46 miljard euro. De bestuurders van de hoofdstad dachten dat de lijn in 2011 klaar zou zijn. Het boren van de tunnelschacht vanaf het Damrak bij het Centraal Station is vorige week begonnen.
De begroting wijkt op papier wel af van de vorige. De vorige prognose was namelijk dat de Noord/Zuidlijn 2,6 miljard euro zou kosten. Vorig jaar adviseerde de commissie-Veerman, die onderzocht hoe het verder moet met het megaproject, echter daar nog eens 500 miljoen euro bij op te tellen. De gemeente heeft dit bedrag nu ook daadwerkelijk in de begroting verwerkt.
Overigens zijn de begrote kosten (ruim 3 miljard) nog iets lager dan ze zouden zijn als de gemeente het advies van de commissie Veerman volledig had overgenomen (3,1 miljard euro). Amsterdam heeft namelijk –in tegenstelling tot wat de commissie adviseerde– niet nog eens 110 miljoen euro extra opgenomen voor risico’s waarvan de kans klein is dat ze zich voordoen, maar die grote gevolgen zouden hebben.
Verantwoordelijk wethouder Gerson zei donderdag in een reactie „voorzichtig tevreden” te zijn over de laatste prognoses. Hij is blij dat hij geen nieuwe overschrijdingen hoeft te melden.