Economie

„Imago tuinbouw bedroevend slecht”

De Nederlandse tuinbouw kampt met een negatief imago, zeker onder jongeren. En van die groep moet de sector het de komende jaren nou juist hebben.

Van een medewerker
26 March 2010 09:18Gewijzigd op 14 November 2020 10:11
„In de tuinbouwsector zijn we met een mooi, levend product bezig.” Foto ANP.
„In de tuinbouwsector zijn we met een mooi, levend product bezig.” Foto ANP.

Je brood verdienen met het plukken van tomaten of komkommers is zwaar. Bovendien zijn de werkomstandigheden slecht en komen werkgevers er niet al te best af. Michiel Gerritsen, secretaris van het Productschap Tuinbouw, kan maar één conclusie trekken: „Onder jongeren is het imago van de tuinbouw als werkgever bedroevend slecht.”En dat terwijl de sector ieder jaar wel 10.000 nieuwe arbeidskrachten nodig heeft, op een totaal van 300.000. De komende jaren valt het met de instroom nog wel mee, maar er komt zwaar weer aan, voorspelt Nico van Ruiten, voorzitter van LTO Glaskracht Nederland. „Onderzoek toont aan dat er in 2025 een tekort van ruim 1 miljoen arbeidskrachten zal zijn in Nederland.”

Reden voor het Productschap Tuinbouw om de komende tijd 4 miljoen euro te investeren in de arbeidsmarktcampagne ”It’s Alive”. De presentatie van de campagne was donderdag in Bleiswijk, bij het bedrijf Anthura, de grootste anthuriumkweker van Europa. Via internet en spotjes op televisie richt de campagne zich op jongeren van 16 tot en met 24 jaar. Centrale boodschap: in de tuinbouw zit meer dan je denkt. De veelzijdigheid moet tot uiting komen in thema’s als duurzaamheid, logistiek, techniek en wetenschap.

De glastuinbouw in Nederland telt ongeveer 7000 bedrijven, 10.000 hectare aan kassen en heeft een exportwaarde van 7 miljard euro. Van Ruiten wil „nieuwe kennis en nieuw talent” aantrekken. Volgens hem komt 60 procent van de nieuw te werven arbeidskrachten uit het vmbo, 30 procent uit het mbo en 10 procent uit het hbo. Dat hij in dezelfde vijver vist als bijvoorbeeld defensie en de politie beseft Van Ruiten. Waarin onderscheidt hij zich? „Jongeren zoeken toegevoegde waarde in hun werk. In de tuinbouwsector zijn we met een mooi, levend product bezig.”

Tegelijk met de presentatie van de campagne was donderdag in Bleiswijk ook de aftrap van het jaarlijkse evenement Kom in de Kas. Komend weekeinde openen zo’n 170 tuinders in heel Nederland hun deuren voor het publiek. Alleen Zeeland doet niet mee. Het evenement trekt rond de 200.000 bezoekers. Het thema van Kom in de Kas is dit jaar ”Mooi, lekker & gezond”. De sector wil laten zien dat tuinders niet alleen goed zijn voor groente en fruit, maar dat ze ook zuinig omgaan met energie en in sommige gevallen zelfs elektriciteit produceren.

Bijvoorbeeld in de Zuidplaspolder bij Waddinxveen. Daar liggen de modernste bedrijven van Nederland. Dat betekent veel hightech en energiebesparingsfoefjes. Bedrijven maken er gebruik van grondwater om hun kassen ’s zomers te koelen en ’s winters te verwarmen. Ook maken de telers handig gebruik van natuurlijke hulp. Hommels en bijen zorgen voor de bestuiving. Sluipwespen, roofwantsen en andere natuurlijke vijanden bemoeien zich met de gezondheid van de plant en helpen de paprika-, rozen- en gerberateler bij de bescherming.

In Empe bij Zutphen doet een bedrijf mee waar 35 soorten snijtulpen worden geteeld. Bij de familie Barendse in Brielle staan de vlijtige liesjes te pronken. In Marknesse is een bedrijf opengesteld dat bougainville teelt. Deze ‘nachtschoneachtige’ is inheems in Zuid-Amerika.

Bijzonder is dit jaar de Kom in de Kas in het Drentse Erica. Daar showen dochters van tuinders in bruidsjurken bruidsboeketten, die zijn gemaakt door leerlingen van AOC De Groene Welle uit Zwolle.

komindekas.nl

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer