Beveiliger: Botendief wordt brutaler
Een sloep uit het water sleuren, een buitenboordmotor in een vrachtwagen laden. Jaarlijks slaan botendieven honderden keren toe. „Ze worden brutaler.”
„Een soort shock”, noemt hij de toestand waarin gedupeerden van vaartuigdiefstal terechtkomen. „Mensen denken dat in botenland diefstal niet voorkomt. Ze menen dat in de haventjes nooit wat gebeurt. Ten onrechte”, schetst Arthur Groen van Sureboat. Dat is een bedrijfje dat onder meer vanuit Dordrecht beveiliging van boten en havens biedt.Autodieven richten hun vizier ook steeds meer op vaartuigen, zo werd dinsdag bekend. Groen herkent de trend. „Botendieven worden steeds brutaler. Eerst sloegen ze vooral ’s nachts toe. Nu opereren ze ook overdag. Instappen en wegvaren. Pas zag een booteigenaar iemand met zijn vaartuig vertrekken. Een brutaal mens heeft de halve wereld.”
Onder meer sloepen zijn populair onder de dieven, zo blijkt uit het cijfers van het Korps landelijke politiediensten (KLPD). Stalen de criminelen in 2008 73 sloepen, vorig jaar stond de teller op 100. „Sloepen zijn makkelijk mee te nemen”, reageert Groen. „Ze zijn licht en compact. De sloten op die boten zijn vaak drie keer niks. Dieven kunnen zo’n sloep een eindje wegvaren en zo in een vrachtwagen drukken of op een trailer trekken.”
Olievlek
Ook buitenboordmotoren zijn steeds gewilder. Het aantal geroofde buitenboordmotoren steeg van 1750 in 2008 tot zo’n 1940 vorig jaar. „Die motoren zijn heel makkelijke doelwitten voor dieven. Het is handel die zich als een olievlek verspreidt.”
De roof van een buitenboordmotor van de Vinkeveense reddingsbrigade, afgelopen zomer, ging de Dordtse vaartuigbeveiliger aan het hart. „Door die diefstal lag de hele brigade plat. Er is een gesprek gekomen met Suzuki. Toen is er een motor gedoneerd.”
Een goed beveiligingssysteem kan veel narigheid voorkomen, stelt de ondernemer. Trots verhaalt Groen hoe een klant vorig jaar zijn gestolen waterscooter „binnen vijftien uur” weer terughad. Een alarmeringssysteem in de waterscooter (track- en tracesysteem, waarbij het object via GPS-coördinaten wordt gevolgd), bracht de politie op het spoor van de dief. „Die had de trailer met daarop de waterscooter uit een botenloods in Dordrecht gestolen. Uiteindelijk kon de scooter op een woonwagenkamp worden getraceerd. De dief zelf woonde buiten het kamp. Op zijn woonadres werd de trailer gevonden. De waterscooter wilde hij verhandelen op het woonwagenkamp.”
Struikelblok
Beveiliging van boten vergt een speciale aanpak, legt Groen uit. „In tegenstelling tot bijvoorbeeld een bedrijvenpand is een boot altijd in beweging. Bepaalde apparatuur kun je op vaartuigen niet gebruiken. Je moet bijvoorbeeld infraroodmelders zo plaatsen, dat die niet reageren op bewegende dekzeilen.”
De beveiliging in vaartuigen en (jacht)havens laat vaak te wensen over, stelt Groen. „De aandacht voor dat onderwerp wil niet echt doordringen tot botenbezitters en jachthavenbeheerders. Natuurlijk, ik heb er belang bij om zo veel mogelijk alarmsystemen te verkopen. Daarvoor ben ik ondernemer, ik wil handel drijven.”
De kosten voor een alarmsysteem vormen meer dan eens het struikelblok, erkent de Dordtse ondernemer. Dat verzekeraars een gestolen boot vergoeden, hoewel die niet (voldoende) beveiligd is, speelt ook een rol, denkt hij.
Een diefstal in de directe omgeving kan boteneigenaren ertoe brengen meer werk werk te maken van beveiliging. „De Maastrichtse eigenaar van een 11 meter lang jacht besloot een alarmsysteem aan te laten leggen, toen er in zijn haven een boot was gestolen. Vaak wordt de put gedempt, als het kalf verdronken is.”
Permanente bewaking van jachthavens door beveiligingspersoneel is in Nederland niet aan de orde, stelt Groen. „Dat heeft met de kosten te maken. Eigenaren moeten dat bedrag dat met z’n allen betalen. Dat komt er dan niet van.”
Een betere registratie van boten, bijvoorbeeld door middel een kenteken, juicht de Dordtse botenbeveiliger „alleen maar” toe. Ook nieuwe technologieën helpen in de strijd tegen diefstal. „Denk aan een soort verf met daarin miniscule chipjes, gekoppeld aan een bepaalde code. Zo wordt een boot herkenbaar. Vergelijk het met ingeplante chips bij katten en honden. Punt is ook weer dat die speciale verf 50 procent duurder is dan gewone verf.”
Niet betrouwbaar
Dat de politie te weinig mankracht inzet voor het oplossen van botendiefstallen, wil Groen niet onderschrijven. „Als een boot uitgerust is met een gecertificeerd systeem, wil de politie werk maken van de opsporing, is mijn ervaring. Het punt is dat veel mensen een alarmsysteempje hebben dat niet betrouwbaar is. Dan kloppen de doorgegeven coördinaten niet. Dat staat de politie tegen.”