Eurlings tekent besluit A4 Midden Delfland
DEN HAAG (ANP) – Demissionair minister Eurlings heeft donderdagochtend het ontwerptracé–besluit voor de A4 Midden–Delfland getekend. Dat meldde hij trots in een Kamerdebat over de kilometerheffing.
Het plan gaat nu de inspraak in en Eurlings hoopt zelf dit najaar nog de plannen definitief te maken. Hij kondigde aan dat hij „hier tot en met zijn laatste werkdag als minister mee zal doorgaan”. De eerste schop kan in 2011 de grond in, denkt hij. „We zijn nog nooit zover gekomen. En als de weg er eenmaal ligt, zal ik er met genoegen overheen rijden”.Na vijftig jaar discussie vindt Eurlings dat het plan voor de verdiepte aanleg van het ontbrekende stuk A4 door Midden–Delfland een voorbeeld van vooruitgang moet worden. De vertrekkend bewindsman typeert het project nu als „een icoon van vertraging en bestuurlijke ellende”.
Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO reageren tevreden op de ondertekening. „Hiermee is de aanleg van deze voor het bedrijfsleven cruciale Noord–Zuid verbinding weer een stap dichterbij gekomen”. Op dit moment is de A13 de enige verbinding tussen Den Haag en Rotterdam, waardoor er op de snelweg regelmatig lange files staan.
Het kabinet had vorig jaar september al besloten om de A4 tussen Delft en Schiedam door te trekken. Al sinds 1963 wordt er gesproken over het doortrekken van de snelweg. De handtekeningen van Eurlings en demissionair minister Tineke Huizing (VROM) waren mogelijk nadat de Eerste Kamer dinsdag had ingestemd met de crisis– en herstelwet, die versnelling van bouwprocedures mogelijk maakt. Daardoor kunnen overheden niet meer naar de rechter stappen om het plan aan te vechten, maar bewoners wel.
Het nieuwe stuk A4 krijgt een tunnel en ecoducten. Het stuk weg is 7 kilometer lang en kost 890 miljoen euro. Het zandlichaam dat tot ergernis van Eurlings al sinds 1972 tussen Schiedam en Vlaardingen licht te wachten tot de weg wordt aangelegd, wordt afgegraven. Bijna de helft van het tracé wordt nu verdiept of iets minder diep aangelegd. Volgens de plannenmakers zou de weg, als de eerste schop daadwerkelijk in 2011 de grond in gaat, in 2015 open kunnen. Midden–Delfland krijgt er niet alleen deze weg bij, maar ook recreatieve voorzieningen en 100 hectare natuur. Verspreid liggende kassen moeten verdwijnen.