Economie

Cruiseschepen kassa voor Amsterdam

MSC Cruises laat zijn nieuwste schip, de Magnifica, vanaf de naam­geving in Hamburg rechtstreeks naar Amsterdam varen. Bij Passenger Terminal Amsterdam (PTA) staan ze „helemaal op scherp” om het schip morgen een perfecte ontvangst te geven.

Redactie economie
8 March 2010 08:36Gewijzigd op 14 November 2020 10:02

Dat het schip praktisch ‘om de hoek’ zijn naam krijgt, helpt. Maar Amsterdam wordt ook steeds belangrijker voor cruiserederijen en andersom brengen de varende luxehotels heel wat geld in het laatje. Vorig jaar kwamen er 93 cruiseschepen naar PTA; voor dit jaar staat er één meer op het programma. „We hadden gerekend op een stabilisatie, maar er zit toch nog groei in”, aldus directeur René Kouwenberg. Voor 2011 staan er al 86 op de planning.De komst van een cruiseschip naar Amsterdam levert de stad volgens Kouwenberg gemiddeld een half miljoen euro op. Vooral de schepen die de stad als vertrek- en aankomsthaven hebben, doen de kassa rinkelen. „De passagiers komen eerder, blijven langer en boeken een mooi hotel.”

De cruisegangers die in de stad komen, pikken een museum mee, gaan naar de diamanthandel en even langs de Bijenkorf. „Overal waar ze geld kunnen uitgeven, doen ze het. In de Amsterdamse winkels zien ze aan het creditcardgebruik dat er een schip ligt.”

Steeds vaker blijft een schip een nacht in Amsterdam. „Normaal doen ze overdag even de stad aan en halen ze ’s avonds de mensen weer aan boord zodat daar geld verdiend kan worden”, weet Kouwenberg. Dit jaar blijven van de 94 schepen er 17 een nachtje in de stad.

Volgens Maurits Kruytzer, directeur van MSC Cruises Nederland, wordt Amsterdam steeds belangrijker. „Dat zie je aan het aantal keren dat we de haven aandoen.” Een paar jaar geleden deed MSC Amsterdam aan met het kleinste schip. „Nu komen we vaker en met veel grotere schepen. Een van de schepen heeft Amsterdam zelfs een aantal maanden als thuishaven.”

Wanneer er nieuwe schepen van de helling rollen, zal Amsterdam „wellicht ooit” aan de beurt komen voor de naamgeving van een schip.

Bij de MSC Magnifica gebeurde dat in Hamburg. „De Duitse, Spaanse en Italiaanse markt zijn nu heel belangrijk voor ons”, zegt Kruytzer. Maar dat de MSC Magnifica Amsterdam als eerste haven aandoet, zegt ook al wat. „Nederland wint aan belang voor ons; we tonen zo’n schip graag.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer