Gemeenten te streng voor spoorwegen
Op verzoek van spoorbedrijf ProRail heeft de Raad van State dinsdag strenge milieuvoorschriften voor twee spoorwegemplacementen buiten werking gesteld.
De gemeente Terneuzen, waarin de gemeente Sas van Gent inmiddels is opgegaan, wilde via de aan ProRail verleende milieuvergunning de treinenherrie van het spoorwegemplacement in Sas van Gent aan banden leggen. De Rotterdamse deelgemeente Feijenoord legde ProRail een rangeerverbod op als chloortreinen naast het emplacement in Rotterdam-Zuid staan te wachten.
In de dinsdag gepubliceerde uitspraken oordeelt de Raad van State in de zaak Sas van Gent dat de gemeente Terneuzen met haar strenge geluidsvoorschriften ten onrechte het wisselen van Belgische en Nederlandse locomotieven van doorgaande treinen onmogelijk heeft gemaakt. Terneuzen had de soepele geluidsnormen uit het Besluit geluidshinder spoorwegen (BGM) moeten gebruiken, die voor doorgaande treinen gelden, en niet de veel strengere normen op grond van de Wet milieubeheer.
ProRail vreesde dat door Sas van Gent geen trein meer had kunnen rijden als de Raad van State de vergunning had toegelaten. Momenteel rijden er zeventien per dag.
In de Rotterdamse zaak had niet de deelgemeente Feijenoord maar de provincie Zuid-Holland over het rangeerverbod moeten besluiten. De Rotterdamse deelgemeente wilde met het verbod omwonenden tegemoetkomen. Die vrezen een ramp als per ongeluk een rangerende wagon tegen een wachtende chloortrein zal botsen. Deze treinen wachten vier keer per week in Feijenoord.
Later dit jaar zal de Raad van State beide kwesties uitvoerig in bodemzaken behandelen. Daarvoor zal de milieuadviseur van de Raad van State eerst een milieuonderzoek doen naar de overlast en veiligheid van het emplacement in Sas van Gent.