RIVM gooit campagne over andere boeg
Het onderzoeksinstituut RIVM presenteerde heeft gisteren zijn nieuwe voorlichtingscampagne voor het vaccin tegen baarmoederhalskanker gepresenteerd.
Minder saaie wetenschappers die uitsluitend feitelijke informatie geven en meer gewone mensen „van vlees en bloed” die vertellen over de gevaren van baarmoederhalskanker en het vaccin ertegen vormen de essenties van de nieuwe campagne.Eind deze maand worden de eerste meisjes opgeroepen om zich op kosten van de overheid te laten inenten tegen de kanker die ze later in hun leven zouden kunnen krijgen.
Vorig jaar werden voor het eerst jonge meisjes uitgenodigd om zich te laten vaccineren. Ongeveer de helft kwam opdagen en dat was veel minder dan verwacht. Het RIVM weet de lage opkomst onder meer aan indianenverhalen die op internet verschenen over risico’s die het vaccin zouden opleveren.
Volgens het RIVM is het vaccin wel degelijk veilig en helpt het ongeveer 70 procent van de gevallen van baarmoederhalskanker te voorkomen. Volgens het RIVM is het belangrijk dat de meisjes later, als ze eenmaal ouder zijn dan 30 jaar, een zogenoemd uitstrijkje laten maken bij de huisarts.