Glad spoor oorzaak metrobotsing Amsterdam
DEN HAAG (ANP) – Een glad spoor is de oorzaak van de botsing van twee metrostellen, zaterdag in Amsterdam. Dat is de voorlopige conclusie van het eerste onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). Het vervoersbedrijf GVB trok maandag dezelfde conclusie.
Door het gladde spoor gleed een metro voorbij een stopsein. Dat gebeurde nadat de bestuurder van die metro al op de rem had getrapt. Het glijden is waarschijnlijk het gevolg van een niet goed functionerende smeerinstallatie. Daardoor kwam er niet alleen vet op de zijkant van de rails, zoals de bedoeling is, maar ook bovenop de rails. De situatie is vergelijkbaar met het remmen van een auto op een spekglad wegdek, aldus het GVB.De betreffende metro botste tegen een leeg metrostel bij station Wibautstraat in Amsterdam. Dat stond daar stil wegens een brandje dat verderop woedde in een metro bij het Centraal Station. Door de botsing raakten 31 mensen gewond. Negen van hen, onder wie de bestuurder, moesten met nekklachten naar het ziekenhuis. De overige passagiers raakten lichtgewond. Het GVB zal alle gewonden een bloemetje sturen met excuses voor het ongeval.
De Amsterdamse vervoerder heeft zaterdagavond de rails met een slijpmachine opgeruwd en alle smeerinstallaties tijdelijk uitgezet. Hierdoor komt er momenteel geen vet meer op de rails of wielen, wat tijdelijk zorgt voor iets meer slijtage aan wielen en spoor. De defecte smeerinstallatie wordt nader onderzocht.
De IVW doet nader onderzoek naar het incident, waarbij ze onder meer kijkt naar de handelwijze van betrokken personeel, de communicatie tussen betrokken partijen, het veiligheidsmanagementsysteem van het GVB en de onderhoudstoestand van de baan. Ook het Bureau Transportveiligheid van het GVB onderzoekt de aanrijding. De resultaten zijn naar verwachting na de zomer bekend.
Door het ongeluk kampt het GVB met een tekort aan materieel. Door de botsing raakten drie metrostellen buiten gebruik. Donderdagavond na Ajax–Juventus werden ook twee metrostellen vernield. De frequentie blijft gehandhaafd, maar het GVB zal wel met kortere metro’s rijden.