Franca Treur
Franca Treur
Het artikel van Leo Kosten (RD 10-2) deed mij denken aan de zure reacties van Maarten ’t Hart op het christelijk geloof. Maar dan in omgekeerde richting. Waar vind ik in deze bijdrage een stukje zelfkritiek op de eigen kring? Overduidelijk zijn die jongeren die afhaakten voor Kosten „als een heiden en een tollenaar.” Maar naar mijn mening mag je de Bijbel zo niet gebruiken. Want de Meester Die dat heeft gezegd, ontving zondaars en at met hen, zegt de Bijbel. Toen ik het boek van Franca Treur las, was het alsof ik mijn eigen jeugd voor een deel herbeleefde. Ik nam echter geen afscheid van het geloof of van de gereformeerde belijdenis. Ik werd zelfs ouderling.Als we in de spiegel van Gods wet kijken, behoren we te weten dat het grootste gebod is: God liefhebben boven alles en de naaste als onszelf. Die naaste heet, in dit verband, misschien wel Franca Treur.
Nellie Teekens-Krijgsman
Vogelwikke 21
3738 TT Maartensdijk
Franca Treur (II)
Er is al heel wat gezegd en geschreven over ”Dorsvloer vol confetti” (RD 10-2), en dat niet altijd op een even verheffende manier. Misschien wordt het voor lezers die moeite hebben met de roman tijd om de volgende stap te zetten, namelijk niet meer alleen praten (en schrijven) over Franca, maar praten mét Franca Treur. Op diverse bijeenkomsten met haar is daar alle gelegenheid toe.
Ondergetekende bezocht op 15 februari een bijeenkomst met haar in Veenendaal. Naast het voorlezen en signeren was er een interview en bestond er ruimschoots de gelegenheid om vragen aan Treur te stellen. De auteur stelde zich open en kwetsbaar op en liet zich gevoelvol uit over haar afkomst. Juist toen er vanuit de zaal kritische noten over bevindelijk gereformeerden als een „achtergebleven cultuur” werden gekraakt, was het Treur die daar krachtig stelling tegen nam en probeerde vooroordelen en karikaturen te ontkrachten.
We hoeven er geen geheim van te maken dat Treur een andere levensbeschouwing aanhangt dan onze kring, maar laten we ervoor waken om zelf een karikatuur van Treur en haar roman te maken.
A. Kruijf
Leesonhof 7
6744 AX Ederveen
Eigenzinnig vlees
Ik wil graag reageren op het artikel ”Eigenzinnig stuk vlees”, (RD 11-2). Als we een oordeel vellen, dan moeten we dat natuurlijk wel goed en eerlijk doen. Ik lees tussen de regels door dat de agrariër de schuld krijgt, en omdat ik van boeren komaf ben en werk in de agrarische sector doet dat me pijn. Dacht u dat een boer niet graag goed voor zijn veestapel wil zorgen? Ik durf te beweren dat er geen echte boer is zonder hart voor zijn dieren. Ik ben het helemaal met u eens dat dieren niet altijd goed behandeld worden en dat ze soms zo snel mogelijk vet en dik moeten worden in een te klein hokje. Maar wat is daarvan de oorzaak? De directe of indirecte druk van de consument op de boer om steeds maar weer te zorgen dat de prijs zodanig is dat het vlees nog gekocht wordt.
Als u werkelijk medelijden met deze dieren hebt, moet u geen vegetariër worden, maar juist het vlees kopen waarbij u er zeker van bent dat de dieren goed behandeld werden. Al is dat niet altijd het goedkoopste vlees.
E. J. D. Bunt
Vogelplantsoen 210
6951 JG Dieren
Uitsluiting
Naar aanleiding van het artikel van dr. B. J. Spruyt op de opiniepagina (RD 12-2) wil ik het volgende opmerken. In pers en media ziet hij een tendens om godsdienst per definitie als een gewelddadig en onderdrukkend systeem te karakteriseren. Gewelddadig in die zin dat godsdienst niet alleen fysiek, maar ook psychisch een mens beschadigt of erger. Die gewelddadigheid zou veroorzaakt worden doordat godsdienst een absolute waarheidsclaim in zich heeft. Stilzwijgend wordt gesuggereerd dat als godsdienst wordt uitgebannen de samenleving vrediger en leefbaarder zou worden. Maar goed opgeleide mensen –door Spruyt genoemd– die dat beweren, gaan bewust voorbij aan de geschiedenis. Wij hoeven alleen maar te kijken naar de Franse Revolutie (1789), de Russische Revolutie in (1917), de Chinese Culturele Revolutie (1966) en stalinistische regimes, zoals in Noord-Korea, die alle mede ten doel hadden en hebben godsdienst uit te roeien of uit te sluiten uit het publieke domein.
Henk Prosman
Hoefbladlaan 27
3355 SJ Papendrecht