Consumentenvertrouwen VS daalt sterk
De dreigende oorlog met Irak heeft onder Amerikanen geleid tot de neiging om minder te gaan uitgeven en aankopen uit te stellen. Dat blijkt uit de index voor het consumentenvertrouwen in de VS, die de Universiteit van Michigan samenstelt.
De cijfers van het instituut zijn nog niet gepubliceerd, maar via kringen in de financiële wereld vrijdag naar buiten gekomen. Het vertrouwen is volgens een voorlopige meting gedaald van 79,9 naar 75. Dat is het laagste niveau in meer dan 10 jaar.
De afname was forser dan verwacht. Het cijfer voor het consumentenvertrouwen zou volgens analisten niet verder dalen dan 77,8. Het niveau van 75 is sinds oktober 1992 niet meer voorgekomen.
„Het voortdurend praten over oorlog eist zijn tol. De consumenten zijn bezorgd en somber”, aldus een analist tegen het Amerikaanse financiële persbureau Bloomberg.
Het afnemen van het consumentenvertrouwen is slecht voor de groei van de economie. Hun bestedingen dragen voor tweederde bij aan de totale omvang van het bruto nationaal product van de VS.