Schippers beboet na milieucontroles
Tijdens een onderzoek van de Zeehavenpolitie Rotterdam-Rijnmond op grond van de MARPOL-wetgeving werd op dinsdag in de Beneluxhaven een Maltees zeeschip gecontroleerd.
Uit dit onderzoek bleek dat er stelselmatig een sludgetank niet in het Oil Record Book werd vermeld terwijl dit een wekelijkse verplichting is. Bij onderzoek in de machinekamer kon de inhoud van deze tank niet worden vastgesteld. Ook waren niet de voorgeschreven codes gebruikt voor het overboord pompen van olie/watermengsels waardoor niet de juiste hoeveelheden aan boord achtergebleven olieresiduen kon worden vastgesteld.Via het Functioneel Parket Handhavingseenheid Amsterdam werd aan de gezagvoerder een schikking van 2500,- euro aangeboden, die door hem werd geaccepteerd.
Eerder deze maand werd al een schikking getroffen met de kapitein van een productentanker. Op 3 februari 2010 kwam via de unit Noordzee het verzoek binnen om in samenwerking met de Inspectie Verkeer en Waterstaat, toezichteenheid Zeevaart, een nader onderzoek in te stellen naar een productentanker.
Er was geconstateerd dat tijdens het interne overpompen van slops na de tankwassingen een hoeveelheid in de Nederlandse territoriale zee terecht was gekomen. Bij onderzoek aan boord werd vastgesteld dat een drukklep defect was waardoor enige tientallen liters oliehoudende stoffen in de Noordzee waren terecht gekomen. Namens het Functioneel Parket Hand-havingseenheid Amsterdam is er een schikking van 5000,- euro aangeboden en door de kapitein aanvaard.
MARPOL
MARPOL, een afkorting van Maritime Poluttion, is de internationale wetgeving gericht op het tegengaan van vervuiling van de zee door schepen. De Zeehavenpolitie, onder andere belast met de handhaving van de milieuregelgeving en de opsporing van milieucriminaliteit in en om de Rotterdamse haven, voert regelmatig MARPOL-controles uit.