Economie

Goddijn: Nieuwe fase voor TomTom

AMSTERDAM (ANP) – De maker van navigatiesystemen TomTom gaat dit jaar een nieuwe fase in, aldus topman Harold Goddijn donderdag tegenover ANP. „2009 was het jaar van de kostenbesparingen. Ik ben blij dat we het ergste achter de rug hebben. We gaan nu naar de fase van stabilisatie".

18 February 2010 15:40Gewijzigd op 14 November 2020 09:54
De maker van navigatiesystemen TomTom heeft in het laatste kwartaal van 2009 een operationeel resultaat geboekt van 113 miljoen euro, een stijging van ruim 60 procent ten opzichte van een jaar eerder. Foto ANP
De maker van navigatiesystemen TomTom heeft in het laatste kwartaal van 2009 een operationeel resultaat geboekt van 113 miljoen euro, een stijging van ruim 60 procent ten opzichte van een jaar eerder. Foto ANP

Wat is uw antwoord op de gratis navigatie, die Google en Nokia aanbieden op hun mobieltjes?„Ons systeem is betrouwbaar en robuust gebleken. Bij telefoons heb je vaak het probleem dat het ingewikkelder te bedienen is met kleinere knopjes. Ook zit je met de beperkte batterijduur en vaak een slechter GPS–signaal. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat niemand telefoons zal gebruiken voor navigatie".

Hoe ziet de verdeling van uw omzet er de komende jaren uit?

„Ik kan hier niets concreets over zeggen, maar zowel de omzet uit mobiele applicaties als die afkomstig uit de autosector zal sterk groeien. Ik verwacht zowel groei uit de exclusieve contracten met Fiat en Renault, als uit licentiecontracten met andere autofabrikanten".

TomTom levert aan Renault en Fiat ingebouwde navigatiesystemen. Aan andere fabrikanten, zoals Volkswagen en BMW, levert het bedrijf kaartmateriaal.

U verwacht voor 2010 een gelijkblijvende omzet en winst per aandeel ten opzichte van 2009. Waarom bent u zo voorzichtig?

„We willen onze verwachtingen bewust niet te hoog neerzetten, vanwege de nog altijd onzekere macro–economische vooruitzichten".

Heeft u nog plannen voor het betreden van nieuwe markten? China bijvoorbeeld?

„We zijn laatst toegetreden tot de Marokkaanse markt, binnenkort volgt India. Voor het betreden van de Chinese consumentenmarkt hebben we nog geen plannen, vanwege het bijzondere karakter hiervan. We leveren wel systemen aan Chinese autofabrikanten".

Uw marktaandeel in de Verenigde Staten groeide in het laatste kwartaal van 2009 van 20 naar 29 procent, onder meer dankzij een populaire aanbieding bij detailhandelsketen Wal–Mart. Denkt u dat u dit marktaandeel vast kunt houden?

„Over heel 2009 groeide het marktaandeel met 2 á 3 procent. Dat is een goede trend. We willen dit jaar, ook in de eerste drie kwartalen, een stabieler marktaandeel in de VS. Dat willen we bereiken door het verder positioneren van ons merk. Maar het blijft een pittige concurrentiestrijd in de VS".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer