„Hij is veel meer dan de verhevene”
Moslims en christenen verschillen niet van mening over de vraag of er een God is, maar wel over hoe God is. In een zogenoemde Manaarlezing, dinsdag in Vlaardingen, gingen een predikant en een islamitische arts met elkaar in gesprek.
Ds. M. de Vries, predikant binnen de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, sprak met een islamitische coreferent over het eerste geloofspunt van de islam: Gods eenheid. Zijn lezing, getiteld ”Er is één God: zie Jezus”, is de tweede in een serie van twaalf Manaarlezingen (manaar betekent vuurtoren), die wordt georganiseerd door studie- en ontmoetingscentrum Het Kruispunt in samenwerking met verschillende kerken in de regio Rotterdam.Voor ds. De Vries is de belangrijkste vraag niet óf christenen en moslims in één God geloven, maar hoe. Volgens de belangrijke soera 112 is Allah één en heeft hij niet verwekt. Die soera is voor een christen geen probleem, aldus de predikant uit Rotterdam-Delfshaven. „Wij geloven in één God. Maar wij geloven ook dat die ene God zo nabij is, dat Hij niet alleen boven ons, maar ook met ons en in ons is, door Immanuël en de Heilige Geest.”
Een christen kent God niet alleen als de Verhevene Die mensen bereikt door een boek, maar ook als de Nabije, Die heel persoonlijk als mens onder de mensen heeft willen wonen. „God is niet te verheven om een Zoon te hebben. Hij is verheven omdát Hij een Zoon heeft. Om dat dubbele van verhevenheid en nabijheid gaat het. Dat is net zoiets als het één en drie tegelijk”, aldus ds. De Vries.
Dr. Yavus Bilgin, arts in het Erasmus Medisch Centrum en bestuurslid van de Erasmus Universiteit Rotterdam, sprak over ”Wie is God/Allah?” Vooral de „99 schone namen van Allah” zeggen wie hij is, aldus Bilgin. Enkele namen zijn: de onafhankelijke, de rechtvaardige, de genezer, de liefhebbende en de vormgever.
Allah is net als de christelijke God op drie manieren kenbaar, zo zei dr. Bilgin. „Allereerst door de Koran, dan door de profeet Mohammed, maar vooral door de natuur. Ik zie bijvoorbeeld wie Allah is in al die miljarden bloedcellen in ons lichaam. Wij weten niet wat er in ons lichaam gebeurt. Allah staat erboven.”
Allah heeft het niet nodig aanbeden te worden. „Om ons te leiden heeft hij echter de drie b’s gegeven”, aldus dr. Bilgin. „Allah wil dat we bidden, bedanken en ons ervan bewust zijn dat hij bestaat. Daarom roepen we hem altijd aan, als we de auto ingaan en als we de auto weer uitgaan.”
De islamitische arts zei desgevraagd dat zekerheid over zondenvergeving ook in de islam bestaat. „Als wij niet afdwalen en hem erkennen, belooft hij dat we vergeven zullen worden. Daar moeten we wel iets voor doen, maar als je ervoor werkt, krijg je het ook. Dat is geen verdienen, maar een bedanken, want je krijgt het van Allah.” Ds. De Vries stelde daartegenover: „Ik zou als christen niet zeggen dat we er iets vóór moeten doen, maar dat we er iets méé mogen doen.” Bilgin: „Er iets méé doen is inderdaad nog beter.”
Hoe verzoent Allah zich met zondige mensen, luidde een vraag. Dr. Bilgin: „Allah is de onafhankelijke. Hij heeft geen verzoening nodig: wij hebben die nodig.” Volgens Ds. De Vries zou het echter zonder Gods initiatief „met niemand meer iets worden. Als God mensen loslaat, zijn het beesten voor elkaar.” Dr. Bilgin: „Een baby wordt met een schone lei geboren. Maar omdat een mens van nature slecht is, zijn de drie b’s nodig als navigatie.”
Zowel jodendom, christendom als islam verkondigt volgens dr. Bilgin Gods woord. Ds. De Vries reageert: „Ik wil een inclusieve attitude hebben. Maar als er in de Koran staat: ze hebben Hem niet gekruisigd, of: zeg niet Drie, dan is dat een aanval op het hart van mijn geloof. Dan zeg ik wél Drie, en: Hij is wél gekruisigd. Want daardoor ben ik behouden.”