Opinie

Franca Treur

De sensitieve bildungsroman ”Dorsvloer vol confetti”, geschreven door Franca Treur heeft veel reacties opgeroepen. In interviews en recensies die verschenen in deze krant (RD-4-11 e.v.) missen wij echter een kritische noot. Uiteraard is onze mening gekleurd omdat wij vanuit onze overtuiging deel uitmaken van de reformatorische zuil. Dit weerhoudt ons er niet van om een mening ten aanzien van deze roman te ventileren.

15 February 2010 12:06Gewijzigd op 14 November 2020 09:52

”Dorsvloer vol confetti” is een fictieve roman waarin alle vooroordelen en clichés met betrekking tot de reformatorische gezindte aan de orde komen. Natuurlijk zijn deze vooroordelen versterkt weergegeven, wat inherent is aan een goede roman. Echter, de relatie met de werkelijkheid is volgens ons deels zoek, waardoor het verhaal is verworden tot een karikatuur.Een kritische kanttekening wordt terecht gemaakt bij de manier waarop Treur het geloof beschrijft. Dit wordt direct vergoelijkt met de opmerking dat dit ongetwijfeld herkenbaar zou zijn en dat er geen sprake is van spot. Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat vooral in de beschrijving van het geloof, Treur hier tussen de regels door haar keuze om het geloof de rug toe te keren wil rechtvaardigen en voorgoed afrekent met God en godsdienst. Treur laat haar lezers achter met het gevoel dat het geloof een Groot Verhaal is en dat ware gelovigen zichzelf veroordelen tot een achterlijke levenswijze. Of dit een spiegel voor ons moet zijn betwijfelen wij.

De vertroebelde weergave van de werkelijkheid en de essentiële onderdelen van het christelijk geloof worden op een geraffineerd bespottelijke manier beschreven. Alle respect is zoek. Wij vinden het meelijwekkend dat Treur moet leven met angst voor de jongste dag en de wetenschap dat het niet onmogelijk is dat er een God bestaat.

Nienke de Kruijf

Heestereng 52

3773 AL Barneveld

Annemarie van Vliet

Meilanden 88

3773 ZN Barneveld


Dr. V. van der Vinne (RD 10-2) betoogt dat kilometerheffing niet zorgt voor een duurzame economische ontwikkeling en de kosten niet evenredig verdeelt. Hij stelt dat de uitgaven aan infrastructuur 7 miljard euro bedragen en de maatschappelijke kosten, zoals verkeers­ongevallen, milieuschade en files, geschat worden op 15 tot 25 miljard euro. De totale kosten van het verkeer bedragen daarmee 22 tot 32 miljard euro per jaar. De kosten van verkeersongevallen, milieuschade en files zijn echter voor 100 procent afhankelijk van het aantal gereden kilometers. Ook de kosten voor infrastuctuur zijn voor een zeer groot deel afhankelijk van mobiliteit en niet van autobezit. Belasting van mobiliteit door middel van kilometerheffing is dus eerlijker omdat dan de veroorzaker van de verkeerskosten betaalt.

Verder zou de kilometerheffing volgens dr. Van der Vinne autogebruik stimuleren omdat bij meer gebruik de kosten per kilometer dalen. De kosten per kilometer dalen bij meer gebruik echter zo weinig dat netto zeker geen mobiliteit gestimuleerd wordt. Voor een echt eerlijke regeling moet de kilometerprijs wel zo geregeld worden dat de totale verkeerskosten gedekt zijn en vervuilende auto’s en spitsrijders meer betalen. De opbrengsten zouden gebruikt kunnen worden voor het openbaar vervoer.

C. W. Wisse

Schoorkenszandweg 8

4431 NC ’s-Gravenpolder


Naar aanleiding van een artikeltje over een goedkoop middel tegen klimaatrampen (RD 9-2) voelde ik mij gedrongen hierop een korte reactie te geven. Die rampen worden veroorzaakt door menselijk toedoen, waardoor de aarde opwarmt. Die opmerking is niet nieuw. Toch twee vragen. In de eerste plaats: Waaraan voelt men dat de aarde opwarmt? En in de tweede plaats: Wat is het bewijs dat de mens dat veroorzaakt? Of zou toch God het zijn die spreekt in de natuur? Ja, zonder enige twijfel, want dat doet Hij altijd. Zie bijvoorbeeld Psalm 19:2-4. En wat de wetenschap betreft, moeten we daar veel of weinig waarde aan hechten? Als we Gods Woord opslaan krijgen we toch wel een antwoord. De Spreukendichter is er vol van, lees maar in Spr. 2:23, 18:15, 22:17-20. Vervolgens Prediker 7:10-13. Ook Paulus zegt er wat over in 1 Tim. 6:20. En Jeremia spreekt duidelijke taal in Jeremia 14:14. Gods macht en heerlijkheid worden duidelijk bezongen in de Psalmen 104 en 147. Als dat niet genoeg is, laat God dan Zelf spreken zoals Hij tot Job sprak in Job 38.

P. Hooikaas

B121

2975 BK Ottoland


Dr. Bart Jan Spruyt (”Uitsluiting dichterbij dan ooit”, RD 12-2) signaleert scherp een zeer reëel probleem. Ik ben heel blij met zijn oproep tot bezinning op de plaats van de absolute waarheidsclaim in het democratisch bestel en hoop dat zijn artikel een vervolg krijgt. Toch denk ik dat zijn derde conclusie niet juist is: „Anders dan veel mensen denken (…) moeten we de komst van de islam niet zien als een kans (voor evangelisatie), (…) maar moeten we inzien dat de discussies die de islam oproept ongetwijfeld een bron van geloofsafval zullen zijn.”

Dat is Bijbels gezien een valse tegenstelling. Evangelisatie betekent per definitie confrontatie met denkbeelden die haaks staan op het Evangelie en een bron van geloofsafval zijn. De islam, het libertijnse atheïsme en de discussies die zij oproepen zijn beide zowel een kans voor evangelisatie als een bron van geloofsafval. Een christen die werkelijk leeft vanuit datgene wat hij gelooft, zal vanuit een diep besef van dat laatste geloven in het eerste.

H. L. Groenenboom

Ring 52

3241 CS Middelharnis

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer