Betuwelijn gaat nog meer verlies draaien
Railvervoerders willen maar een deel van de gebruikersheffing betalen die nodig is voor het beheer en onderhoud van de Betuweroute. Hierdoor dreigt de Betuwelijn nog meer verlies te gaan draaien.
Dit meldt Het Financieele Dagblad donderdagochtend. De railvervoerders zeggen niet meer dan 1 euro per gereden kilometer te willen en te kunnen betalen voor het gebruik van de goederenspoorlijn Rotterdam-Duitsland die in 2007 opengaat. „Dat is bijna driemaal zoveel als we nu kwijt zijn om over het bestaande spoor te rijden”, zegt directeur Robbeson van marktleider Railion.
Die opstelling brengt minister De Boer van Verkeer en Waterstaat in de problemen. Hij heeft tegen de Tweede Kamer gezegd dat de variabele kosten voor beheer en onderhoud van de Betuwelijn kunnen worden gedekt uit de gebruiksvergoeding. Zijn ministerie heeft berekend dat daarvoor een heffing van 2 euro per treinkilometer nodig is. Dat is tweemaal zoveel als de vervoerders maximaal willen betalen.
Bovendien heeft de Tweede Kamer in een motie geëist dat het bedrijfsleven ook de vaste exploitatielasten voor zijn rekening neemt. In dat geval loopt de gebruikersheffing op naar 4 euro per treinkilometer. Railvervoerder Railion sluit zo’n hoge heffing uit. „Als die er komt, dan rijden wij niet op de Betuwelijn.”
Bij Verkeer en Waterstaat wordt zo’n hoge heffing evenmin realistisch geacht. Volgens berekeningen halveert in dat geval het ladingaanbod voor de spoorlijn. Het kabinet moet zich nog over de eisen van de Kamer uitspreken.
Volgens Europese regels zijn gebruikers van het spoor vanaf dit jaar verplicht minimaal de variabele exploitatiekosten op te brengen. Verkeer en Waterstaat erkent echter dat er verschillende ontsnappingsmogelijkheden zijn.