Europarlement zwakt liberalisering havenwerk af
Een Europese wet die het laden en lossen van schepen liberaliseert, wordt waarschijnlijk flink afgezwakt nu het Europees Parlement dinsdag heeft gestemd voor een reeks aanpassingen.
De havenwerkers, die de afgelopen tijd in heel Europa hebben gestaakt en gedemonstreerd tegen de komst van concurrenten, krijgen deels gelijk.
De havenarbeiders vreesden dat de Europese wet aan reders de mogelijkheid zou geven om zelf personeel in te zetten voor het laden en lossen. „Busjes met goedkope Bulgaren”, riepen ze.
Het europarlement heeft nu gezegd dat uitsluitend de zeelieden mogen meehelpen met het laden en lossen. In de praktijk is er lang niet genoeg scheepsbemanning, zodat concurrentie van die kant nauwelijks realistisch is. Europarlementslid Jarzembowski, die namens deze wet de mening van het parlement vertolkt, erkent dat.
Wel kunnen kustvaarders soms met eigen kranen en eigen personeel een deel van het havenwerk verrichten. In Rotterdam mogen sommige reders dat nu ook al; de EU-wet maakt dat overal in Europa mogelijk.
De parlementsleden hebben verder besloten dat de loodsdiensten helemaal buiten de richtlijn blijven. Overigens moeten ze nog overleggen met de EU-ministers om tot een gemeenschappelijk standpunt te komen. Dan pas is de wet van kracht.
Jarzembowski vindt de protesten van havenwerkers, die maandag nog leidden tot rellen, overdreven. De ’zelfafhandeling’ door reders is nu aan sterke beperkingen gebonden en eerder al was vastgelegd dat al het personeel onderworpen is aan de sociale wetten in de haven. Alleen de scheepsbemanning valt daar niet onder, omdat een schip zelfs in de haven in internationale wateren ligt.
De Europese wet maakt het wel mogelijk dat in alle Europese havens concurrerende havenbedrijven komen, die zich dan aan alle plaatselijke veiligheids- en sociale regels moeten houden. In Nederland was dat al het geval.