Economie

TMG: Advertentie-inkomsten dalen verder

AMSTERDAM (ANP) – TMG (Telegraaf Media Groep) heeft een moeilijk jaar achter de rug. „De omzetdalingen zijn ongekend groot met uiteraard de recessie als de grote boosdoener", aldus bestuursvoorzitter Ad Swartjes van TMG donderdag. Vooral de advertentie–inkomsten werden getroffen.

7 January 2010 18:52Gewijzigd op 14 November 2020 09:33
AMSTERDAM – TMG (Telegraaf Media Groep) heeft een moeilijk jaar achter de rug. „De omzetdalingen zijn ongekend groot met uiteraard de recessie als de grote boosdoener”, aldus bestuursvoorzitter Ad Swartjes van TMG donderdag. Foto ANP
AMSTERDAM – TMG (Telegraaf Media Groep) heeft een moeilijk jaar achter de rug. „De omzetdalingen zijn ongekend groot met uiteraard de recessie als de grote boosdoener”, aldus bestuursvoorzitter Ad Swartjes van TMG donderdag. Foto ANP

De uitgever van dagblad De Telegraaf verwacht dat de omzet uit advertenties komend jaar verder zal dalen. Met het doorwerken van cao–verhogingen en de inflatie zal dit een negatieve invloed hebben op het bedrijfsresultaat in 2010, aldus TMG.TMG verwacht dat het bedrijfsresultaat uit voortgezette activiteiten (ebita) het afgelopen jaar is uitgekomen op 45 miljoen euro. Dat is een daling van 25 procent ten opzichte van 2008. De opbrengsten zullen naar verwachting uitkomen op ruim 600 miljoen euro, bijna 75 miljoen euro minder dan in 2008.

De brutowinstmarge (ebita–marge) daalde van ruim 9 procent over 2008 naar ongeveer 7,5 procent over 2009. De marges zijn minder hard gedaald door reorganisatiemaatregelen. De kosten werden het afgelopen jaar structureel verlaagd dankzij onder andere een vermindering van het aantal banen met vijfhonderd.

De uitgever waagt zich niet aan een concrete prognose voor 2010. „Zijn we uit de recessie of wordt het toch een W–vorm", aldus Swartjes. Wel verwacht de TMG–topman een positieve invloed op het bedrijfsresultaat van de doorwerking van de bezuinigingsmaatregelen, uitbesteding van activiteiten en stopzetting van De Telegraaf op zondag.

Verder verwacht Swartjes groei van de oplage–opbrengsten en digitale activiteiten. De oplage–opbrengsten stegen vorig jaar dankzij prijsverhogingen en waren hoger dan de advertentie–opbrengsten.

In tegenstelling tot voorgaande jaren was TMG in 2009 weinig actief met overnames. „Uiteraard zijn en blijven we alert op mogelijke acquisities die onze positie in de diverse uitgeefmarkten kunnen verstevigen", aldus Swartjes.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer