Binnenland

Campagne HPV-prik moet eigentijdser

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft voor een nieuwe inentingscampagne tegen humane papillomavirussen (HPV) die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken een reclamebureau in de arm genomen.

Binnenlandredactie
28 December 2009 10:55Gewijzigd op 14 November 2020 09:28

Het Amsterdamse bureau moet er met meer emotie voor zorgen dat meer meiden komen opdagen voor de prik, aldus een woordvoerster van het RIVM vandaag in Trouw.Bij de eerste vaccinatieronde in maart van dit jaar kwam maar net de helft van de 13- tot 16-jarige meisjes de inentingen halen. Het instituut wijt dat vooral aan de ouderwetse voorlichting. Die sloeg niet aan bij de doelgroep en had te lijden onder emotionele tegengeluiden op internet.

Bij de nieuwe aanpak gaat het RIVM zich ook meer op internetfora begeven. Het doet dat niet alleen zelf, maar zet daar ook moeders en huisartsen voor in.

Daarnaast wordt geprobeerd docenten biologie en maatschappijleer actiever bij de voorlichtingscampagne te betrekken, evenals huisartsen en gynaecologen.

Een voorproefje van de nieuwe campagne is te zien op prikenbescherm.nl. Daar vertelt schrijfster Marjan Berk over haar schoondochter, die in anderhalf jaar aan een agressieve vorm van baarmoederhalskanker overleed. Ook anderen, onder wie minister Klink (Volksgezondheid), doen hun zegje.

In een interview met Trouw bekritiseert directeur infectieziekten Coutinho van het RIVM de banden van sommige wetenschappers die de overheid adviseren over vaccinatie met de farmaceutische industrie. Hij noemt die „fnuikend voor de beeldvorming.”

Ook de agressieve marketingmethodes en de uitgebreide lobby van farmaceuten voor het vaccin komen de geloofwaardigheid van de campagne niet ten goede, aldus Coutinho in Trouw.

In april begint een nieuwe vaccinatiecampagne voor meisjes van 12 jaar en ouder.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer