Binnenland

Amsterdam blunderde bij Noord–Zuidlijn

De gemeente Amsterdam had in 2002 niet het groene licht mogen geven om de Noord–Zuidlijn aan te leggen. Dat concludeert de enquêtecommissie Noord–Zuidlijn in haar dinsdag verschenen rapport over hoe de aanleg van de nieuwe metroverbinding zo uit de hand kon lopen.

ANP
15 December 2009 13:33Gewijzigd op 14 November 2020 09:22

„Het college van burgemeester en wethouders had het besluit tot aanleg niet aan de gemeenteraad mogen voorleggen en de raad had het besluit niet mogen nemen." Volgens de commissie – die uit gemeenteraadsleden bestaat – mag een megaproject als de Noord–Zuidlijn alleen beginnen onder geschikte omstandigheden.Daar was in 2002 geen sprake van. Zo waren de reserveringen voor risico’s te klein en had de gemeente een voor zichzelf desastreuze deal met het Rijk gesloten. Die kwam er op neer dat de hoofdstad voor alle kostenoverschrijdingen zou opdraaien.

De commissie concludeert verder dat de informatievoorziening van het college aan de gemeenteraad niet altijd goed was. Na het zogenoemde go–besluit in 2002 gaf het stadsbestuur een te rooskleurig beeld van budgetoverschrijdingen.

„Het college heeft in de gehele onderzochte periode van het project Noord–Zuidlijn bij herhaling fouten gemaakt in de voorbereiding, besluitvorming en uitvoering van het project", stelt de commissie.

De Amsterdamse wethouder Gerson (Noord–Zuidlijn) wilde nog niet reageren op het rapport. Volgens fractievoorzitter Alberts van de SP in de gemeenteraad „bungelt" het college nu. Voor de PvdA, de grootste partij in de raad, staat de positie van het stadsbestuur echter niet ter discussie.

Toen de gemeenteraad in 2002 besloot de Noord–Zuidlijn te bouwen, schatte Amsterdam de kosten op circa 1,4 miljard euro. Inmiddels is dat 3,1 miljard.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer