Alcoholbeleid supers reeds succesvol
Een half jaar na de invoering in supermarkten van een legitimatiemaatregel voor alcoholverkoop aan jongeren werpt deze al vruchten af.
Bijna 90 procent van de klanten is op de hoogte van de maatregel en 95 procent vindt het een goed initiatief. Vrijwel iedereen vindt dat slijterijen, sportkantines en horeca het voorbeeld van de supermarkten moeten volgen. Dat blijkt uit een vrijdag gepresenteerd onderzoek van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).De pakkans van jongeren onder de 16 jaar die proberen alcohol te kopen, is ook sterk gestegen. Volgens CBL-voorzitter Klaas van den Doel hebben inspecteurs van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) geconstateerd dat in 85 procent van de aankooppogingen door jongeren de leeftijdsgrens goed werd nageleefd.
Wel hebben caissières bij de legitimatie nogal eens moeite met het omrekenen van de geboortedatum van de klant naar de juiste leeftijd. Uit een eigen onderzoek met 15-jarigen bleek dat in de helft van de gevallen het de caissières niet lukte de correcte leeftijd van de jongere te berekenen. „Daarom zal het CBL volgend jaar fors inzetten op de verbetering hiervan. Om legitimatie vragen is één ding, maar daarmee zijn we er niet”, aldus Van den Doel.
Het CBL komt daarom met een grootschalige campagne om caissières te trainen in het berekenen van de juiste leeftijd als zij iemands legitimatie vragen. Ook denkt de brancheorganisatie aan rekenhulpmiddelen bij de kassa’s.
Van den Doel: „We zijn flink op weg. Vergeet niet dat wij moeten opboksen tegen het feit dat veel ouders het helemaal geen probleem vinden als hun kinderen onder de 16 jaar af en toe wat drinken. Als branche zijn we ervan overtuigd dat deze jongeren dat niet moeten doen.”
Omzet van drank die per ongeluk wordt verkocht aan kinderen „kunnen we missen als kiespijn”, aldus Van den Doel.