‘Derde kerstdag’ goed voor commercie
De supermarkten verwachten dit jaar een 3 procent hogere kerstomzet te behalen dan vorig jaar.
De omzet zou daarmee uitkomen op 800 miljoen euro, becijfert het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) in het jaarlijkse kerstonderzoek. Daarbij helpt het dat heel wat mensen overwegen een ‘derde kerstdag’ te vieren, aldus CBL-voorzitter Klaas van den Doel vrijdag.Ook over het hele jaar denkt de supermarktbranche op een hogere omzet uit te komen, die de 32 miljard euro nadert. Dat cijfer wordt wel positief beïnvloed doordat het jaar een 53e week heeft. Gecorrigeerd naar 52 weken komt de omzet uit op 31 miljard, nog altijd een stijging van 2,5 procent. „De prijzen spelen hierbij nauwelijks een rol. Die zijn het afgelopen jaar zelfs gedaald en kwamen in oktober op het niveau van 2008”, zei Van den Doel. Ook voor het volgend jaar is de supermarktbranche optimistisch gestemd. Een voorspelling is lastig: supermarktbranche, de consument en de economie zijn grillig.
Uit het onderzoek van het CBL blijkt dat veel consumenten het kerstmaal in huiselijke kring zullen genieten. Daarbij geeft 81 procent aan evenveel of zelfs meer te gaan besteden aan de kerstboodschappen dan vorig jaar, terwijl het percentage mensen dat naar een restaurant gaat, gelijk blijft. De brancheorganisatie concludeert dan ook dat consumenten ondanks de economische crisis niet op Kerst bezuinigen.
Nu de kerstdagen op vrijdag en zaterdag vallen, overweegt ruim een kwart van de zondag na Kerst een ‘derde kerstdag’ te maken, inclusief kerstdiner. Bijna de helft van de consumenten wil op die zondag ook boodschappen doen bij de buurtsupers. Topdrukte in de supers wordt verwacht op de donderdag voor Kerst: dan doen naar schatting ruim 4 miljoen huishoudens het grootste deel van de kerstboodschappen.