Horeca wil pinnen stimuleren
DEN HAAG (ANP) – Koninklijke Horeca Nederland (KHN) begint met een campagne om het pinnen in horecagelegenheden te stimuleren. Nu blijft de horeca nog ver achter met mogelijkheden om met een pinpas te betalen.
Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat vorig jaar in 56 procent van de horecagelegenheden kon worden gepind. Bij winkelbedrijven ging het al om 70 procent. KHN wil die achterstand inhalen. Zo gaat de organisatie haar leden wijzen op de voordelen van pinbetalingen en kunnen er tegen korting pinapparaten worden aangeschaft.Vooral in kroegen wordt nog weinig met pin betaald. „Veel ondernemers denken dat het nog heel duur is en veel rompslomp geeft. Maar dat is niet zo", aldus een woordvoerder van KHN. Ook praktische problemen kunnen een rol spelen. Zo is er vaak bij kroegen met een lange bar vaak maar één pinapparaat aanwezig. „Wij willen echter benadrukken dat pinbetalingen veel veiliger zijn".
Supermarkten voeren sinds begin vorig jaar campagne dat pinnen ook mag bij kleine bedragen. Mede daardoor is het aantal pinbetalingen in die winkels in 2008 met 13 procent toegenomen.
Bij alle toonbanken in Nederland wordt inmiddels 55 procent van de kassabonnen met een pinpas afgerekend. Negen jaar geleden ging het nog om slechts een op de drie betalingen. De creditcard wordt maar voor 3 procent van de betalingen gebruikt. De chipknip heeft een aandeel van 0,4 procent. De betaalcheque is nagenoeg uitgestorven.
Sinds 2005 is het aantal pinbetalingen versneld. De pinpas werd in de eerste jaren na de introductie in 1998 vooral gebruikt om geld uit de muur te halen. Contant betalen nam daardoor toe ten koste van het gebruik van een betaalcheque. In 1992 had pinnen nog maar een marktaandeel van 2 procent.