Aandelen zullen Delta Lloyd niet redden
Veel Europese verzekeraars hebben omvangrijke aandelenbelangen. Dat maakt ze kwetsbaar voor de sluipende krach op de beurzen. Delta Lloyd, dat woensdag een zwaar teleurstellend resultaat bekendmaakte, kan nog wel een stootje hebben.
„In een tijd als deze is het van evident belang dat een verzekeraar financieel solide is”, zei topman N. Hoek. En dat is het Amsterdamse bedrijf, waarvan de aandelen in handen zijn van het Britse verzekeringsconcern Aviva, volgens hem.
Nu de koersen de ene na de andere dramatische daling meemaken, blijkt voorzichtig beleggen toch lonend te zijn. Van het bedrag van ongeveer 2,1 miljard euro dat Delta Lloyd aan beleggingen heeft, bestaat 13 procent uit aandelen. Obligaties zijn goed voor 48 procent, hypotheken en vastgoed voor respectievelijk 16 en 12 procent.
„Onze portefeuille is ingesteld op zwaar weer”, duidde Hoek de „financieel solide” beleggingsmix. Door middel van het zogeheten hedging heeft Delta Lloyd het totale pakket vorig voorjaar voor eenderde afgedekt tegen al te grote koersverliezen. „Dat heeft een deel van de daling opgevangen.”
Maar niet helemaal, want door met name de grote teruggang op de financiële markten meldde Delta Lloyd een nettowinst over 2002 van slechts 137,7 miljoen euro. Dat is een daling van liefst 54 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. Het bedrijf moest 31 miljoen euro extra in het pensioenfonds storten en reserveerde 42 miljoen voor het verrichten van betalingen met betrekking tot beleggingsproducten met een gegarandeerde opbrengst.
Door teruglopende beleggingsinkomsten daalde de totale omzet met 2 procent tot 5,5 miljard euro. Het bruto-inkomen aan premies steeg wel, met 5 procent tot 4,3 miljard euro.
Van de premie-inkomsten kwam 2,7 miljard binnen via levensverzekeringen. Dat is goed voor 63 procent. Schadeverzekeringen leverden 810 miljoen euro op (19 procent) en zorgverzekeringen 787 miljoen (18 procent). Om een grotere speler te worden op het laatste gebied, voert Delta Lloyd verkennende gesprekken met een tweetal overnamekandidaten op de Nederlandse markt. Daar zit Agis bij, die onder andere het label Pro Life voert.
„We zijn in een situatie beland waarin met name voor verzekeraars geldt: de markt gaat u niet redden”, analyseerde Hoek het resultaat. Afgelopen jaren kon de sector de resultaten oppoetsen door riante winsten op de beurs. Hoewel de bestuursvoorzitter het wat sterk vond uitgedrukt dat ook zijn bedrijf op te grote voet had geleefd, erkende hij de noodzaak de bedrijfsvoering nog eens tegen het licht te houden.
Nu de eigenlijke inkomsten het weer moeten doen, ligt het voor de hand dat Delta Lloyd de premies gaat verhogen, met 1 à 2 procent. Nog eens 50 miljoen euro, een besparing van 7 procent, moet het terugdringen van de kosten opleveren. Bovendien gaan niet-kernactiviteiten, zoals de computercentra, gefaseerd de deur uit.
Verder gaat Delta Lloyd Groep, waaronder Delta Lloyd, Ohra en de verzekeringstak van ABN Amro vallen, de strategische positie nader afbakenen. Delta Lloyd richt zich op het verzekeringssegment met een wat zwaardere adviseringsrol; Ohra, goed voor een kwart van de nettowinst, richt zich op de meer eenvoudige verzekerings- en bankzaken. Met ABN Amro sloot Delta Lloyd vorig jaar een joint venture.
De verzekeraar heeft een belang van 51 procent genomen in de verzekeringsactiviteiten van de bank. Hierdoor beschikt het concern ineens over een distributiekanaal van 570 bankkantoren. Hoek noemde de samenwerking een „belangrijke versterking.”
In België en in nog sterkere mate in Duitsland stond Delta Lloyd vorig jaar zwaar onder druk. Het eigen vermogen van Delta Lloyd kromp vorig jaar met 27 procent tot 1,7 miljard euro. Hoek wees erop dat zijn bedrijf zeer wel in staat is op langere termijn aan de verplichtingen te kunnen voldoen. De solvabiliteit voor het verzekeringsbedrijf en de zogeheten BIS-ratio voor het bankbedrijf zijn prima.
Wat de vooruitzichten in 2003 betreft deed Hoek er het zwijgen toe. Delta Lloyd kan wel een stootje hebben. Als dat maar niet onder de naam Ahold is. De belangen in het supermarktconcern zouden in het allerergste geval 270 miljoen euro kunnen kosten. Probeer daar maar eens tegenop te bezuinigen en premies te verhogen.