„Ietsisten doelgroep voor kerk in 2030”
Bestaat de kerk nog in 2030? Moet ze actief en missionair zijn of haar kracht juist zoeken in het bieden van stilte en meditatie in een jachtige samenleving? Woensdagavond kruisten EO-presentator Andries Knevel, socioloog Wim Dekker en voorganger Daniël de Wolf de degens op het podium van de Zuiderkerk in Delft.
De avond stond in het teken van de presentatie van het boek ”Hete hangijzers”, een bundeling van lezingen over apologetiek die de Delftse kerken in 2008 en 2009 hebben georganiseerd.Wim Dekker stelde in zijn betoog dat de kansen voor de kerk door sociologen lange tijd zijn onderschat. ,De stelling was dat de kerk in 2009 niet langer meer zou bestaan. Dat is meegevallen, maar individualisering bedreigt het geloof. Kerkbanken worden niet langer meer versleten, maar uitgeprobeerd om te kijken of het iets oplevert.”
De ietsisten beschouwt Dekker als de nieuwe doelgroep voor de kerk. „Veel mensen zijn zoekend. De samenleving heeft niet langer genoeg aan dunne antwoorden op existentiële vragen. De kerk heeft een boodschap en antwoord waar de buitenkerkelijke iets mee kan.”
Het is Dekkers hoop dat traditionele kerken en evangelische en charismatische bewegingen elkaar vinden in het missionair bezig zijn. „Het is een uitdaging om diepgaande antwoorden te geven. In de traditionele liturgie zit de Godservaring van heel veel eeuwen. Dat is een rijke bron. Tegelijk verwacht ik veel van de nieuwe bewegingen in de kerk. De hunkering naar echtheid komt in deze vernieuwing tot leven. In deze tijd moeten die twee hun krachten bundelen.”
Andries Knevel is ervan overtuigd dat Wim Dekker geen gelijk heeft: ietsisten zijn er volgens hem maar heel weinig. „Ik ben het ermee oneens dat er spiritueel een opleving gaande zou zijn. Er zijn veel meer maatschappelijk teleurgestelden. Bonhoeffer schreef dat de gedeelde religieuze context is verdwenen en hij heeft daar ook voor nu nog gelijk in.”
Het scenario voor 2030 schildert Knevel aan de hand van kerkmodellen. „Kerken die nog rekening houden met klassieke notities als hel en hemel, zonde en genade, blijven bestaan. Kijk maar: de grootste kerken staan in Barneveld en Drachten. Deze kerken zullen blijven groeien door het geboorteoverschot en niet aantrekkelijk zijn voor de buitenstaander.”
De tweede groep zijn volgens hem de bevindelijk gereformeerden, een kerkelijke stroom die redelijk aantrekkelijk zal zijn voor buitenstaanders. „Tegen hen zeg ik: stop veel energie in de kerkelijke bedding. Zo zijn ze een thuis voor de derde groep: teleurgestelde evangelischen. Ook bij evangelischen is er een identiteitscrisis: moeten we niet terug naar de klassieke kerk?”
De vierde groep is de groep die het Koninkrijk van God als paradigma heeft, stelt Knevel. „Zij maken zich bezorgd om gerechtigheid en zorg voor de armen. De vrijzinnige kerken bestaan in 2030 niet meer. De Rooms-Katholieke Kerk zal een groei doormaken door alle protestanten die zich aan gaan sluiten.”
Daniël de Wolf, voorganger van de Thugz Church in Rotterdam-Zuid, meent dat de kerk weer toekomst krijgt door het geloof voor te leven. ,Als ik naar 2030 kijk, zie ik kleine kerkjes met mensen die alles met elkaar delen, die stralen vanwege een onverklaarbare hoop, mensen die nederig zijn als ze kijken naar 2000 jaar kerkgeschiedenis en die trots zijn om Jezus te volgen.”
De voorganger is bewust in een achterstandswijk gaan wonen om het christelijk geloof uit te dragen. „De beste apologetiek is je leven. Veel mensen in Rotterdam-Zuid zeiden tegen ons: „Christenen zijn mensen die hier even de wijk inkomen, iets over Jezus roepen en dan weer weggaan.” We hebben niet over Jezus gepraat voordat we eerst hadden laten zien wie we waren. Goed nieuws is een koninkrijk van weinig woorden en veel krachten. Dat is de manier om naar 2030 toe te leven.”