Opinie

Verdacht gemaakte villa

In China beschikken de autoriteiten over kanonnen waarmee ze regenwolken kunnen maken of zo nodig breken. In Nederland zijn er machines die stormen kunnen ontketenen. Wie niet tijdig schuilt, loopt grote risico’s, want plannen, projecten en reputaties kunnen door de stormwind finaal worden weggeblazen.

20 November 2009 21:04Gewijzigd op 14 November 2020 09:12

Het plan, het project zijn weggeblazen. Kroonprins Willem-Alexander en zijn vrouw hebben besloten hun vakantievilla in Mozambique te verkopen. Net op tijd, want de harde stormwind dreigde ook hun reputatie te vernietigen.Belangrijkste overweging voor dit besluit van het prinselijk paar was de voortgaande discussie en negatieve publiciteit omtrent dit project. In de media en de politiek was de villa verdacht. Daardoor raakten de positieve bijbedoelingen van de prins op de achtergrond. Hij wilde immers niet alleen een goed vakantieverblijf bouwen, maar ook een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de lokale bevolking.

Over die neveneffecten werd in de media en de politiek nauwelijks meer gerept. De tegenstanders vestigden alle aandacht op het hoge risico voor de prins en zijn vrouw verwikkeld te raken in corruptiezaken die in Mozambique schering en inslag zijn. Kennelijk zijn deze bezwaarden ernstig bezorgd over de mogelijke reputatieschade die de aanstaande koning kan oplopen.

Dat laatste valt te betwijfelen. Degene die de stormmachines in ons land bedienen, zijn er experts in om op het juiste moment de windblazers op te starten en een hype te creëren waarmee ze op een vileine manier zelf de reputatie van de leden van het Koninklijk Huis beschadigen.

Natuurlijk kunnen de Oranjes fouten maken. Ze zijn ook mensen. Zij moeten zich terdege bewust zijn van de hoge positie die zij innemen. Een openbare fout van hen wordt hun zwaarder aangerekend dan een publieke fout die een gewone burger maakt.

Maar het is tegelijk waar dat er maar een kleine aanleiding is of media en een aantal politici dat weinig op heeft met het koningshuis, blazen de zaak aan en op. Terwijl achteraf vaak blijkt dat het allemaal erg meevalt en er hooguit reden was voor een storm in een glas water. Maar die georganiseerde stormen dragen wel bij aan het ondergraven van het aanzien van het koningshuis.

De kroonprins heeft er verstandig aan gedaan te besluiten de villa in Mozambique te verkopen. Alleen maar daarmee om het stormkanon van negatieve publiciteit uit te schakelen. Nergens anders om. Want na het laatste Kamerdebat over deze kwestie was immers duidelijk dat de nodige veiligheidsmaatregelen waren genomen om te voorkomen dat prins Willem-Alexander en prinses Máxima in stinkende zaakjes betrokken zouden raken.

Niemand behoeft echter de illusie te hebben dat hiermee het stormseizoen over is. Zodra zich opnieuw een kleinigheid voordoet, worden de windblazers direct weer ingeschakeld. Op het terrein van politiek en publiciteit zijn er twee krachten die samenballen en dit bevorderen: een zucht naar hypes en een afnemende waardering voor het koningschap die zich sluipenderwijs maar gestaag ontwikkelt.

Meer over
Commentaar

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer