Geen snelle hulp EU voor binnenvaart
De Europese Commissie zal de crisis in de binnenvaart niet door snelle maatregelen verhelpen. Zo veel is wel duidelijk geworden uit de hoorzitting van de afgelopen twee dagen.
Tijdens de hoorzitting in Brussel bleek dat de Commissie pas over drie maanden een officieel antwoord geeft op de noodkreet van staatssecretaris Huizinga (Verkeer en Waterstaat).De CU-bewindsvrouw meldde de Europese Commissie vorige week officieel dat de binnenvaart in een crisis verkeert. Zo’n melding is volgens Europese richtlijnen nodig om ingrijpen in de markt mogelijk te maken.
De binnenvaart is sterk getroffen door de economische neergang. De sector die droge vracht vervoert (variërend van houtsnippers en veevoeder tot plaatstaal) zag zijn omzet soms met 60 procent dalen. De brancheorganisaties overleggen over een regeling die het mogelijk maakt dat schippers hun schip tegen vergoeding stilleggen. De betaling zou moeten komen uit een gezamenlijk fonds van de binnenvaart.
Om deze noodregeling goed te laten functioneren, is het nodig dat de overheid „flankerend beleid” uitvoert, zoals het laten vervallen van havengelden voor schepen die aan de wal liggen.
Bovendien zou deze zogenaamde oplegregeling door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) moeten worden goedgekeurd. Half oktober heeft de NMa al uitgesproken dat de maatregel eigenlijk niet door de beugel kan.
Dat de Europese Commissie pas over drie maanden zal reageren, betekende dinsdag dan ook een teleurstelling voor de sector, zo meldden diverse bronnen. Wil de oplegregeling effect hebben, dan moet die snel worden ingevoerd. Drie maanden wachten is voor de branche te lang.
De binnenvaart bleek maandag en dinsdag ook niet in staat in Brussel een eenduidig plan te presenteren.
Erik van Toor van het Nederlandse Kantoor Binnenvaart zei in het blad Schuttevaer dat hij is geschrokken van de verdeeldheid onder de schippers.
Nederland heeft met 6500 schepen de grootste binnenvaartvloot van Europa. De vaartuigen zijn in het bezit van zo’n 3600 ondernemers. Voor 80 procent betreft dit familie- of gezinsbedrijven.
Belgische en Nederlandse schippers deden maandag mee aan een ‘lawaaiprotest’ in Brussel, door toeters te laten horen en scheepsklokken te luiden.