Economie

Postbank ontkent lakse houding

Postbank, onderdeel van ING, spreekt tegen dat het laks zou zijn met de controle van klantgegevens en dat procedures zouden rammelen.

Redactie economie
21 February 2003 20:14Gewijzigd op 14 November 2020 00:09

Deze beschuldiging had directeur H. Blocks van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) vrijdag in de Volkskrant geuit. In een persbericht toont Postbank zich „buitengewoon verbaasd” over deze uitspraken.

„De suggestie die wordt gewekt in het artikel is dat Postbank is betrokken bij een reeks fraudegevallen waarbij criminelen brievenbussen lichten en giroafschriften stelen. Er is sprake van enkele gevallen geweest waarbij dit daadwerkelijk is gebeurd. De betrokken klanten zijn overigens volledig schadeloosgesteld.”

Uit gegevens van Postbank zou blijken dat het om incidentele gevallen gaat, vorig jaar 32 in totaal. De bank zegt deze wel serieus te nemen en er alles aan te doen om de veiligheid van het betalingsverkeer te garanderen en mogelijke fraude te minimaliseren. „Het is overigens niet eenvoudig om fraude te plegen, omdat er verschillende controleslagen in het proces zitten.”

Volgens Postbank vergt een zo optimaal mogelijke dienstverlening voor haar klanten een voortdurende afweging tussen maatregelen om de dienstverlening zo toegankelijk mogelijk te maken en maatregelen om het voor de fraudeur zo moeilijk mogelijk te maken. Indien nodig zal de bank de veiligheidsmaatregelen aanscherpen.

Postbank houdt de processen binnen betalingsverkeer zorgvuldig in de gaten en werkt met behulp van de nieuwste detectiemiddelen en een groot aantal specialisten die ook interbancair zaken afstemmen. In het gehele proces hebben we te maken met een keten van schakels waarbij met bijna 100 % zekerheid gegarandeerd kan worden dat iedere fraudepoging wordt onderkend.

De keten van controleslagen die een dergelijke aanvraag met zich brengt, ziet er op hoofdlijnen als volgt uit. Er zijn diverse controles bij het postkantoor, zoals bijvoorbeeld het vaststellen van de identiteit van de aanvrager. Binnen Postbank vinden ook diverse controleslagen plaats, zoals een naam en nummer controle en het verifiëren van de handtekening. Het spreekt voor zich dat uit veiligheidsoverwegingen niet alle controleslagen worden weergegeven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer