Free Record Shop focust op cadeaus
Winkelketen Free Record Shop gaat zich meer op het cadeau-segment richten. Het bedrijf van Hans Breukhoven maakte vrijdag bekend een belang van 50 procent te nemen in EXPO, een specialist in wenskaarten, wandversiering en andere cadeauartikelen.
Beide ketens gaan experimenteren met gecombineerde winkels.Breukhoven spreekt van een „logische stap.” „Ongeveer de helft van onze omzet bestaat al uit cadeautjes. Wij zijn vooral een mannenwinkel, EXPO krijgt merendeels vrouwen over de vloer. Dat maakt de combinatie erg interessant.”
De bedrijven willen geen financiële details bekendmaken. Breukhoven maakt er geen geheim van dat hij het liefst EXPO in zijn geheel had willen overnemen. „Maar we hebben nu afgesproken dat we het drie jaar zo laten. Het management van EXPO wil voorlopig de overige 50 procent houden.”
EXPO telt momenteel 75 winkels in de Benelux die door franchisenemers worden gerund en jaarlijks voor ongeveer 70 miljoen euro aan cadeaus verkopen aan consumenten. Free Record Shop gaat de keten helpen met een uitbreiding naar 150 vestigingen. In Hulst en Brasschaat komen de eerste gecombineerde winkels. De komende drie maanden moet blijken of die formule een succes is.
Breukhoven hoopt volgend jaar vijf tot tien gecombineerde winkels te hebben. Free Record Shop zal ook cadeaus van de nieuwe partner in het assortiment opnemen. In eerste instantie gaat het om artikelen die goed combineren bij muziek en films, aldus Breukhoven. „Je moet daarbij denken aan een klok met de Rolling Stones, of posters en kaarten van muziek- en filmsterren.”
Free Record Shop is onder leiding van Breukhoven groot geworden met de verkoop van muziek. De afgelopen jaren is de aandacht meer verlegd naar ander vermaak, waaronder films en computerspellen.
Muziekartikelen maken inmiddels nog maar een kwart van de omzet uit van Free Record Shop, films en games nemen elk 35 procent voor hun rekening.