Politiek

Kabinet akkoord over km-heffing

Het kabinet heeft een akkoord bereikt over de kilometerprijs. In de proefperiode, vanaf 2012, geldt een tarief van gemiddeld 3 cent per kilometer. Verreweg de meeste automobilisten zullen minder belasting betalen, de files zullen fors verminderen en het milieu wordt gespaard. Die boodschap had minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat (CDA) vrijdag toen hij het langverwachte kabinetsvoorstel over de kilometerheffing presenteerde.

Binnenlandredactie
13 November 2009 15:45Gewijzigd op 14 November 2020 09:09
Kastje dat via plaatsbepaling en een mobiele telefoonverbinding aan de fiscus doorgeeft hoeveel kilometers wordt gereden. Foto ANP
Kastje dat via plaatsbepaling en een mobiele telefoonverbinding aan de fiscus doorgeeft hoeveel kilometers wordt gereden. Foto ANP

De kilometerheffing begint in 2012 met een gemiddelde van 3 cent per gereden kilometer. In de jaren erna loopt het tarief op naar gemiddeld 6,7 cent in 2018. Naast het basistarief komt er een duurder spitstarief.De wegenbelasting en de aanschafbelasting zullen verdwijnen met de komst van de kilometerheffing. Alle automobilisten blijven met elkaar evenveel betalen; 6,6 miljard per jaar. Maar volgens de minister wordt het wel „eerlijker” verdeeld. „Zuinige auto’s worden goedkoper en vervuilende duurder.”
Negenenvijftig procent van de automobilisten gaat minder betalen, voor 25 procent blijven de kosten gelijk en 16 procent gaat meer betalen, zei Eurlings.

De Tweede Kamer is verdeeld over het plan. Regeringspartijen CDA, PvdA en ChristenUnie zijn positief, VVD, SP en PVV zijn fel tegen. Volgens de drie oppositiepartijen komen mensen die voor hun werk in de spits rijden in een dure file te staan. „Het is gewoon weer een belastingverhoging waarbij de automobilist schandalig wordt gepakt, zeker de mensen die in de file naar hun werk moeten”, aldus VVD-Kamerlid Aptroot.

De transportwereld en werkgevers reageerden positief. Zij rekenen op minder tijdsverlies en kosten door files. Belangenorganisaties zoals de ANWB spreken van een „belangrijke stap” om automobilisten af te rekenen op het gebruik van de auto in plaats van op de aanschaf en het bezit ervan.

De eerste groep die in 2012 overstapt op de kilometerprijs zijn de vrachtauto’s. Daarna krijgen de autobezitters het verzoek om een apparaatje in de auto in te bouwen dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er wordt gereden. De informatie uit de kastjes wordt gestuurd naar een inningskantoor dat de rekening opmaakt. Naar verwachting is de kilometerprijs in 2018 helemaal ingevoerd.

Over de heffing is in politiek Den Haag jaren gesproken. In 1999 lanceerde toenmalig minister Netelenbos van Verkeer het idee van rekeningrijden. Ze stelde een systeem voor waarbij automobilisten die tijdens de ochtendspits via tolpoortjes een grote stad wilden binnenrijden een heffing moesten betalen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer