Economie

Banken blijven bij bezwaren tegen nummerportabiliteit

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) blijft negatief over nummerportabiliteit. Klanten die van bank veranderen, zijn beter gebaat bij een verhuisservice. Dat schrijft de belangenclub in het donderdagochtend gepubliceerde jaarverslag.

Redactie economie
20 February 2003 08:22Gewijzigd op 14 November 2020 00:08

Onlangs meldde minister Hoogervorst van Financiën met grote stelligheid dat de banken het principebesluit zouden hebben genomen in nummerportabiliteit te investeren. Dat leidde tot verraste reacties in politiek Den Haag. De banken hebben zich altijd verzet tegen het invoeren van de mogelijkheid voor klanten hun rekeningnummer te behouden bij de overstap naar een concurrent.

Na het onderzoeken van de voor- en nadelen van zowel nummerportabiliteit als van een verhuisservice, komt de NVB tot de slotsom dat de laatste optie de klant de „beste oplossing” biedt. „Niet alleen is de verhuisservice met circa 15 miljoen euro tegenover 250 à 500 miljoen voor nummerportabiliteit een veel goedkopere oplossing. Ook de continuïteit van de dienstverlening is gegarandeerd.”

Verder voert de NVB aan dat de verhuisservice, die eind dit jaar wordt ingevoerd, beter aansluit bij de voorgenomen overgang naar een zogeheten Single European Payments Area. De NVB voert overleg met de Consumentenbond over dit onderwerp.

Voor de banken was 2002 een moeilijk jaar, schrijft de NVB. In de eerste negen maanden liepen de winsten verder terug. Aan de kostenzijde begonnen de al eerder ingezette reorganisatieprogramma’s bij de banken vruchten af te werpen. De NVB constateert met tevredenheid dat de Nederlandse banken zich nog steeds kenmerken door een goede „solvabiliteit, slagkracht en stabiliteit.”

Vorig jaar slaagde een van de tien fraudepogingen met incasso. De schade bedroeg 20.000 euro. Verder werden zo’n 200 houders van bankpassen het slachtoffer van fraude. De banken vergoedden het verlies van honderdduizenden euro’s.

Jaarlijks worden in Nederland in 500 miljoen transacties voor 50 miljard euro aan geldopnames gedaan. Met 20 miljoen bankpassen werd voor het eerst de grens van 1 miljard pintransacties overschreden.

In dat perspectief bezien, vindt de NVB dat de media „zeer veel aandacht” hebben besteed aan de fraudegevallen. Wat onverlet laat dat de fraude tegen of via banken zich kenmerkt door een „steeds grotere mate van organisatie, internationalisering, professionalisering en het inzetten van kwetsbare personen door criminelen.”

Volgens de NVB gaan banken in de toekomst over tot gebruik van een chip in de passen. Momenteel is fraude mogelijk door het kopiëren van de magneetstrip. Als de fraudeur over de pincode beschikt, kan hij met een valse pas geld opnemen. Een chip maakt deze vorm van fraude onmogelijk. Op korte termijn worden dagelijkse controles bij geldautomaten uitgevoerd.

De NVB concludeert uit onderzoek dat mensen weinig belangstelling hebben voor het betalingsverkeer zolang transacties correct verlopen. Gaat er echter iets mis, dan heeft dat een grote negatieve invloed. De vereniging roept haar leden, de banken, op om steeds duidelijk te zijn over klachtentermijnen en om klachten in een zo kort mogelijk tijdsbestek af te handelen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer