Binnenland

„Ontwikkeling Zuidas kan stuk goedkoper”

DEN HAAG (ANP) – Onderzoek naar de ontwikkeling van het prestigieuze Zuidasproject in Amsterdam heeft drie varianten opgeleverd, die een stuk goedkoper zijn dan het oorspronkelijke plan uit 2007.

3 November 2009 19:39Gewijzigd op 14 November 2020 09:03

Dit blijkt uit een nog vertrouwelijk tussenadvies over dit miljardenproject van voormalig topambtenaar en oud–ambassadeur in China, Dirk Jan van den Berg. De meest betrokken ministers krijgen woensdag een presentatie. Onder hen zijn Cramer (Ruimte) en Eurlings (Verkeer). Bos (Financiën) is verhinderd maar laat zich vertegenwoordigen door een ambtenaar.De ontwikkeling van de Zuidas wordt geplaagd door tegenslag. Na het afhaken van private financiers, vanwege de financiële risico’s, speelde de kredietcrisis het Rijk en gemeente als initiatiefnemers parten. In mei stapte ook nog eens de gemeentelijke Zuidasdirecteur Jan Stoutenbeek op.

Van den Berg kreeg deze zomer opdracht om haalbare varianten in kaart te brengen. Hij werd toen aangesteld als de nieuwe rijksvertegenwoordiger bij de Zuidas.

Het oorspronkelijke plan volgens het zogenoemde dokmodel, ging uit van de ondergrondse aanleg van spoor en snelweg aan de Zuidas, en de bouw van kantoren en wegen daarboven. De kosten daarvan waren voorzien op ruim 2,1 miljard euro. De drie bekeken varianten gaan nog steeds uit van een dokmodel: te weten een dok „onder de grond", een dok „half in de grond" en een dok „boven de grond". In alle drie gevallen liggen de tunnels voor auto, trein en metro minder diep onder de grond. De plannen leveren aanzienlijke besparingen op, in de orde van grootte van enkele honderden miljoenen euro’s. Naarmate het dok hoger komt te liggen, is de uitkomst positiever. De technische risico’s zijn daarnaast minder groot, bijvoorbeeld omdat de constructies van de infrastructuur en het vastgoed niet meer aan elkaar zitten.

Het is de bedoeling dat Van den Berg het advies verder uitwerkt. De gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat en spoorbeheerder ProRail worden ondertussen geraadpleegd Eind dit jaar komt de rijksvertegenwoordiger met een definitief voorstel. Begin volgend jaar moet het kabinet dan knopen doorhakken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer