Vendex succesvol met „prijs- en actiewapen”
De netto-omzet van Koninklijke Vendex KBB is in het afgelopen boekjaar, dat tot en met januari liep, met 2,3 procent gegroeid tot bijna 4,4 miljard euro. De modewinkels Hunkemöller, M&S Mode en Claudia Sträter presteerden met name in het vierde kwartaal bijzonder goed. De omzet bij V&D viel vorig jaar tegen.
Vendex KBB, dat begin april met winstcijfers naar buiten komt, is tevreden over de gang van zaken, vooral in het licht van afnemend consumentenvertrouwen. Dat werd met name gevoeld in Duitsland, waar de detailhandel zo ongeveer het slechtste naoorlogse jaar kende. In Nederland wisten de Vendex-KBB-dochters hun omzetten op peil te houden met „het prijs- en actiewapen.”
De jaaromzet van Hema groeide met 2,9 procent. Het vierde kwartaal was iets minder dan in het jaar ervoor, omdat Hema toen meer verkocht dankzij jubileumacties en de verkoop van zogenoemde eurokits. Hema timmert in België stevig aan de weg. Mede dankzij drie nieuwe vestigingen steeg de omzet in het vierde kwartaal met 15 procent. Over de eerste twee testwinkels in Duitsland is de concerntop tevreden. In maart opent Hema in het centrum van Essen een derde Duitse winkel.
Bij V&D liep de jaaromzet terug met 2,6 procent. In het vierde kwartaal daalde de omzet ruim 2 procent. De achteruitgang is voor een belangrijk deel veroorzaakt door het rigoureus en tegen hoge kortingen wegwerken van voorraden, aldus V&D. Het warenhuis is van plan vaker en sneller met nieuwe collecties te komen. De V&D-warenhuizen van de ”nieuwe generatie” in Enschede en Maastricht „presteren naar verwachting.” De Bijenkorf boekte over het hele jaar een 5 procent hogere omzet. De verkoop van kerstpakketten viel dit jaar tegen.
De jaaromzet van de divisie Fashion kwam 9,4 procent hoger uit. Vooral de afgelopen maanden trokken de kledingverkopen sterk aan. Van de drie formules presteerde Hunkemöller in het vierde kwartaal duidelijk het best, zelfs in Duitsland.
De jaaromzet van doe-het-zelfzaken (Praxis, Formido en de vorig jaar overgenomen Belgische keten Brico) steeg 47 procent. Los van de overname verkocht dit bedrijfsonderdeel 4 procent meer. Bij Consumentenelektronica (Dixons, Dynabyte It’s en Modern Electronics) nam de jaaromzet 1,7 procent toe.