Hulp voor doofblinde kinderen
De Nijmeegse orthopedagoge M. Janssen heeft een programma ontwikkeld waarmee ouders en opvoeders beter met doofblinde kinderen kunnen communiceren dan tot nu toe.
Het programma Contact is uniek in de internationale doofblindenwereld. Janssen werkt al twintig jaar bij het doveninstituut Viataal in Sint Michielsgestel. Zij heeft acht jaar gewerkt aan een instructieprogramma voor mensen die met doofblinde kinderen te maken hebben. Janssen promoveert donderdag aan de Katholieke Universiteit Nijmegen op haar werk.
In Nederland leven ongeveer honderd doofblinde kinderen. Het is voor ouders en opvoeders erg moeilijk om met deze kinderen om te gaan, omdat zij een uiterst beperkte uitdrukkingsmogelijkheid hebben. De zeer moeizame communicatie en de reacties op hun vaak onverwachte gedrag leiden er vaak toe dat deze kinderen zich totaal afsluiten van de buitenwereld, erg agressief worden of zichzelf verwonden, aldus de onderzoekster.
Janssen vond in haar onderzoek dat het voor doofblinde kinderen van groot belang is dat alle begeleiders zich aan dezelfde communicatieprincipes houden. Ook moet het aantal manieren van contact maken, zoals aanraken en voelen, beperkt blijven. Met behulp van videotraining kunnen de opvoeders leren signalen van het individuele kind te herkennen.
Volgens de promovenda komt het vaak voor dat doofblinde kinderen zichzelf afhankelijkheid en hulpeloosheid aanleren. Door het programma Contact toe te passen, bleken kinderen in staat te zijn tot zelfstandige handelingen als zichzelf leren aankleden of zelf naar bed gaan. Janssen stelt dat daarmee de kwaliteit van het toekomstig leven van de zwaargehandicapte kinderen aanzienlijk verbetert.
De orthopedagoge wil haar onderzoek vervolgen met het ontwikkelen van een taalprogramma voor doofblinde kinderen. Een voorwaarde voor het aanleren van communicatie en taal is dat de kinderen opgroeien in een harmonieuze omgeving. Contact verbetert de harmonie rond de kinderen sterk, aldus Janssen, zodat er nu een basis is om de kinderen te leren omgaan met alle soorten van taal.