Rabo haalt bezem door eigen netwerk
Rabobank bereidt een ingrijpende reorganisatie van haar dienstverlening aan consumenten voor. De lokale kantoren moeten veel meer klantgericht gaan werken, zo blijkt uit interne Rabobank-documenten. ”Project Fast” kost 1200 voltijdbanen in drie jaar.
Dit schrijft Het Financieele Dagblad maandagochtend. Momenteel loopt een proefproject van de reorganisatie bij Rabobank Nijmegen. Rabobank bevestigt dat Fast in de loop van dit jaar ook in andere kantoren wordt gestart. Uiteindelijk moeten alle 350 Rabobanken volgens het Fast-model hun klanten gaan benaderen.
Het Nijmeegse pilotproject heeft inmiddels geleid tot het schrappen van veertig voltijdbanen op een totaal van 235. Wanneer deze ratio op het totale kantorennet wordt toegepast, staan enkele duizenden van de in totaal 58.000 banen op het spel. Maar deze rekensom gaat volgens de Rabo-woordvoerder niet op. „In Nijmegen hebben ze het op die manier gedaan. Andere banken kunnen het weer op een andere manier aanpakken.” Rabobank gaat uit van 1200 voltijdbanen in drie jaar. Het banenverlies moet via natuurlijk verloop worden opgevangen.
Dit banenverlies is een gevolg van de verhoogde eisen die aan medewerkers worden gesteld. Waar baliemedewerkers tot nu toe hun tijd verdeelden tussen contact met de klant en administratieve taken, worden van de ’nieuwe’ kantoormedewerker zuiver commerciële vaardigheden verwacht.
„De verkooporiëntatie vraagt om verkopers pur sang”, aldus directeur Particulieren Cees van Oostveen van Rabobank Nijmegen in een interne Rabobank-publicatie. „Die hadden we onvoldoende in huis.” Van de 115 medewerkers van de Nijmeegse afdeling particulieren verloren er dertig hun baan. De helft ervan verdween door natuurlijk verloop. De rest wordt „bemiddeld naar functies buiten de bank.” Om snel de vereiste vaardigheden in huis te krijgen, worden verkopers van buiten de bank aangetrokken. Van Oostveen: „Zo krijg je snel de juiste verkoopmentaliteit.”
De reorganisatie wordt in Nijmegen met een voor Rabobank ongekende hardheid doorgevoerd. „De afvallers worden bewust direct uit het bedrijfsproces gehaald”, aldus Van Oostveen. „Anders is de kans groot dat het effect gaat verwateren. Dan vervalt de organisatie weer in oude patronen, komen de targets in gevaar en is veel pijn en moeite voor niets geweest.”
Fast volgt op Progress, het efficiencyprogramma dat Rabobank sinds begin 2000 uitvoerde en dat een totale besparing van 3000 banen moest opleveren. Progress was een lijst van zestig verbeterpunten die werd aangeboden door de centrale organisatie, Rabobank Nederland, aan de aangesloten banken.