Ingenieursbureau DHV vergroot winst
Advies- en ingenieursbureau DHV heeft in 2002 een omzet geboekt van 321 miljoen euro. Dat is een stijging van 7 procent ten opzichte van 2001. De nettowinst nam met 13 procent toe tot 5,9 miljoen euro.
De winst steeg ondanks de instabiele politieke situatie in Nederland, waardoor besluitvorming werd vertraagd, aldus het bedrijf uit Amersfoort. Bovendien merkt DHV dat de Nederlandse overheid minder snel overgaat tot bouwprojecten als gevolg van de parlementaire enquête naar de bouwfraude.
„Ze zijn veel voorzichtiger geworden”, zei de directeur van DHV, J. Huis in ’t Veld, vrijdag in een toelichting op de jaarcijfers. Desondanks waren de overheidsuitgaven vorig jaar de belangrijkste brandstof voor het bedrijf.
Het onderzoek naar de bouwfraude heeft ook positieve kanten voor het ingenieursbureau. Huis in ’t Veld ziet na de enquête veel kansen om meer te adviseren bij projecten die gezamenlijk door publieke en private partijen worden uitgevoerd. „De kosten en risico’s moeten nu al in een vroeg stadium bekend zijn. Daar komen wij bij kijken.”
De zwakkere economie en de inzinking van de telecom- en hightechindustriemarkten kregen geen vat op de winstgevendheid van DHV. De resultaten van de divisie Milieu en Infrastructuur waren bijzonder goed, aldus de onderneming. De Portugese activiteiten lieten een sterk herstel zien na een zwak 2001. In Polen was het bureau nauw betrokken bij de bouw van een aantal belangrijke wegen en China groeide afgelopen jaar uit tot de belangrijkste markt in Azië. Bij Bouw en Industrie daalde de omzet daarentegen.
Voor de komende jaren verwacht de onderneming dat de schaalvergroting in de branche zal toenemen. DHV blijft zoeken naar overnamemogelijkheden. Net als in 2002 richt het bedrijf zich op luchthavens, waterzuivering, verkeer en tunnels. Daar komen andere activiteiten, zoals watermanagement, bij. Het resultaat staat dit jaar en volgende jaren echter onder druk door extra pensioenpremies.
Een van de projecten waarbij DHV in Nederland is betrokken, is de bouw van de 7 kilometer lange Groene-Harttunnel. Deze komt tussen Hoogmade en Hazerswoude-Dorp te liggen. De treintunnel is een onderdeel van de hsl-zuid, de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel.
Ongeveer twaalf DHV-ingenieurs houden toezicht op de bouw. Inmiddels is iets meer dan 3 kilometer voltooid. In 2004 moet het project zijn afgerond. De tunnel heeft een diameter van 15 meter, de grootste ter wereld.
De kosten van de tunnel zijn geraamd op 456 miljoen euro, maar dit bedrag valt „een paar procenten” hoger uit, zo zei J. Hekker, de direct verantwoordelijke voor de bouw. De bouw heeft dertien weken stilgelegen, omdat de vergunningen nog niet rond waren. Bovendien moesten er aanvullende maatregelen voor de brandveiligheid worden genomen.