Integratie
Integratie is het maken tot of opnemen in een geheel (RD 8-10). De nieuwkomer heeft daarin een eigen verantwoordelijkheid. Waarbij je hem natuurlijk mag helpen.
Hoe kom je tot een geheel, tot integratie? Door met een boog om de vreemdelingen (die vaak gewoon een Nederlands paspoort hebben) heen te lopen? Of door met hen om te gaan en hen bekend te maken met de Nederlandse cultuur?Natuurlijk heeft de kerk een taak voor de naasten. Laat zien wat het betekent om christen te zijn. Dat lukt niet als je op grote afstand blijft en de vreemdeling alleen tegenkomt als je in het buitenland bent. Je kunt samen koffiedrinken, op straat een praatje maken, fietslessen geven, helpen met de taal of iets doen of organiseren dat beter bij je past.
Mogelijkheden te over, en vaak dichterbij dan je denkt. Daarbij loop je het ‘gevaar’ dat je iets van de ander overneemt. Maar dat betekent toch niet dat je je geloof kwijtraakt? Optrekken met de ander, er zijn voor je naaste, ook voor de vreemdeling in je poorten, kan de weg zijn tot integratie.
H. J. A. Heuvelman-Beelaerts
Dunantsingel 25
2806 JA Gouda
Genesis 1:1 (III)
De Nijmeegse professor dr. Ellen van Wolde heeft wel gelijk dat scheppen en scheiden samenhangen: God schept door te scheiden (RD 8-10). Dat blijkt duidelijk uit het vervolg: Hij scheidt dag én nacht, land én water, man én vrouw, rustdag én werkdagen. Maar daarmee is niet alles gezegd. Het Hebreeuwse woord ”bara” betekent meer dan ”scheiden”.
Het scheppen Gods is niet te scheiden van het spreken Gods. Door Zijn Woord is al het bestaande opgeroepen; onze werkelijkheid is een Woordwerkelijkheid. Volgens de Hebreeuwse taalregels (twee letters gelijk betekent samenhang) is er verband tussen ”bara” (scheppen) en ”dabhar” (woord) en ook tussen ”bara” en ”bar” (zoon).
Merkwaardig dat de drie letters van bara ook terug te vinden zijn in het voorafgaande, eerste Bijbelwoord: ”bêre’shiet”. Meestal vertalen wij dit met: „in een begin”, maar reshiet betekent ook beginsel of eersteling. Dat geeft een verrassende vertaling: „met de eersteling schiep God de hemel en de aarde.”
De Nijmeegse professor heeft dus wel gelijk, maar niet alle gelijk. Haar stelling is eenzijdig, typisch eenlijnig Grieks. Het Hebreeuwse denken is meerlijnig, net als het vierkante Hebreeuwse schrift. Het is niet óf-óf: scheppen óf scheiden, maar én-én-én-én: scheppen én scheiden, én door het Woord, én door de Eersteling, de Zoon.
De professorale stelling bevat een halve waarheid of een kwart. En halve waarheden kunnen gaan functioneren als hele leugens, en kwartwaarheden zijn nog venijniger. Daarom is er alle reden om met een vierkante Hebreeuwse bril die eerste Bijbelzin nog eens grondig te bezien.
Izaäk van der Vlist
Julianastraat 10
2741 HK Waddinxveen
GBS en HSV (II)
Als het verslag van de GBS-toogdag (RD 12-10) waarheidsgetrouw is, staan er toch een aantal dingen in die niet kunnen.
De GBS verwijt de samenstellers van de Herziene Statenvertaling (HSV) dat ze belangrijke zaken, zoals het begrip ”zondekennis”, wegvertalen. Men mag het niet met de HSV eens zijn, maar vaststaat wel dat de mensen hierachter heel integer en waarheidsgetrouw bezig zijn. Zij hebben helemaal niet de intentie om de zonde weg te vertalen. Deze verwijten geven geen pas en zouden onder christenen niet geuit moeten worden.
A .J. Amperse
Provincialeweg 1B
4484 NG Kortgene
DSB
In het commentaar (RD 13-10) wordt de DSB nogal een slachtofferrol toebedeeld en Pieter Lakeman gewetenloosheid verweten omdat hij met de bank zou hebben gespeeld. Het lijkt er meer op dat Scheringa en zijn kornuiten zelf met geld hebben zitten spelen. Met geld dat ze gewetenloos afgetroggeld hebben van veel mensen die hierdoor in de problemen zijn gekomen en nu maandelijks een vaak veel te hoge premie moeten afdragen aan de DSB. Dat deze bank uiteindelijk in de problemen is gekomen, heeft hij dan ook voornamelijk aan zichzelf te wijten. De slachtofferrol die Scheringa nu krijgt toebedeeld, is volkomen onterecht. Ongetwijfeld heeft hij zelf zijn schaapjes op het droge, maar blijven veel gedupeerden met grote schade zitten.
H. Oudenaarden
Beiershof 47
2411 JS Bodegraven