Economie

„Val DSB mede door slechte communicatie”

De communicatie van DSB richting haar achterban verliep slordig. Mede daardoor was een faillisement van de bank onafwendbaar.

Van onze verslaggever
13 October 2009 16:16Gewijzigd op 14 November 2020 08:53
APELDOORN – De communicatie van DSB richting haar achterban verliep slordig. Mede daardoor was een faillisement van de bank onafwendbaar. Foto ANP
APELDOORN – De communicatie van DSB richting haar achterban verliep slordig. Mede daardoor was een faillisement van de bank onafwendbaar. Foto ANP

Dat betoogt Fred van Raaij, hoogleraar economie en massacommunicatie van de Universiteit van Tilburg.Ter illustratie verwijst Van Raaij naar een uitspraak van Pieter Lakeman, voorzitter van de Stichting Hypotheekleed. Deze deed donderdag 1 oktober in het televisieprogramma Goedemorgen Nederland een oproep aan klanten van DSB om massaal hun geld weg te halen bij de bank. Vervolgens ontstond een massale run op de bank. „Via internetbankieren kunnen mensen in mum van tijd hun tegoeden bij een bank weghalen. Tegen die impulsiviteit van de massa is geen beleid opgewassen.”

Via Internet namen DSB-klanten in tien dagen meer dan 650 miljoen euro aan tegoeden op bij de bank uit Wognum.

Het zou met name de communicatie richting de klant zijn die DSB de afgelopen weken opbrak. „Banken informeren hun achterban vooral via brieven, maar daar gaan twee dagen overheen. Anno 2009 levert dat gewoon een te groot tijdsverlies op”, aldus Van Raaij.

Ook massapsycholoog Van de Sande, verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, zoekt de val van DSB onder andere in de slechte communicatie van de bank. „Als je als bank zegt dat je site niet meer werkt, omdat deze gehackt is, dan zaai je verwarring onder spaarders. Veel mensen weten niet hoe internet werkt, laat staan wat hacken inhoudt.” Van de Sande snapt niets van deze wijze van communiceren. „Dit is een domme actie van DSB. Een bank moet een open en eerlijk verhaal houden.”

Volgens Van Raaij moeten banken nieuwe media inschakelen om sneller en beter in te kunnen springen op actuele ontwikkelingen. Hij denkt daarbij aan kanalen als Hyves en Twitter.

De Tilburgse econoom wijt het onder curatele stellen van DSB mede aan het gebrek aan doortastenheid van de Noord-Hollandse bank. „Scheringa had eerder om de tafel moeten gaan zitten met de gedupeerden. In plaats daarvan bleef hij vier dagen wachten. Daardoor laat je je klanten vier dagen lang in onzekerheid zitten. Deze onrust had voorkomen kunnen worden door sneller in te grijpen.”

Anno 2009 is de traditionele bank kwetsbaarder dan daarvoor, betoogt Van Raaij. „Banken moeten enorm snel handelen. Dat zag je afgelopen weekeinde. Vroeger lagen banken in het weekend stil. Nu moest er in de nacht van zondag op maandag handelend opgetreden worden door Bos en Wellink. Snel handelen kan nog steeds, maar daarvoor is een informeel netwerk onmisbaar.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer