Economie

Ex-DSB-spaarder: Ik wil gewoon bij mijn geld kunnen

Ben Kok uit Ridderkerk boekte vorige week woensdag zijn spaargeld van DSB Bank over naar Rabobank. Hij deed dat niet uit woede richting DSB, en ook niet omdat hij zijn geld vreesde kwijt te raken. „Ik wil er gewoon bij kunnen.”

Redactie economie
13 October 2009 11:59Gewijzigd op 14 November 2020 08:53

Zo’n 2,5 jaar geleden stalde hij wat spaargeld bij DSB Bank. „Ik deed dat vanwege de aantrekkelijke rente. Die was toen rond de 5 procent, dacht ik.”Behalve de hoge rente had de rekeninghouder bij DSB als voordeel dat hij elk moment geld kon opnemen, in tegenstelling tot regelingen bij andere banken waar een forse rente vaak gepaard gaat met opnamebeperkingen.

Na de oproep van Pieter Lakeman en de onrust die vervolgens ontstond, besloot Kok zijn bescheiden som bij DSB „veilig” over te boeken naar Rabobank. „Mijn huisbank.”

Of hij zich realiseerde dat op deze manier, samen met vele anderen, de ondergang van DSB dichterbij haalde? „Er zijn bij DSB dingen gebeurd die niet juist zijn, en ik dacht: misschien moet ik ook maar wegwezen. Als het gaat om tonnen spaargeld, leeft het natuurlijk meer; bij mij ging het om een klein bedrag. Ik vind het alleen een vervelende gedachte als ik niet meer bij mijn geld zou kunnen.”

Het gebeurt allemaal wel op een verkeerd moment, vindt Kok. „We dachten: we hebben het ergste gehad, na Fortis en zo. En nu dit. Dat banken kunnen omvallen, grijpt diep in bij consumenten.”

Een 36-jarige theoloog, die liever anoniem wil blijven, is blij dat de praktijken van de DSB Bank nu tot het verleden behoren. Maar volgens hem had de toezichthouder eerder mogen ingrijpen. „Dan had het anders kunnen lopen. Deze bank speelt al lange tijd met het vertrouwen van consumenten, waardoor uiteindelijk rancune ontstond.”

De man uit de omgeving van Utrecht sloot in 2006 een doorlopend krediet af. Hij had het geld nodig voor een dakkapel. „DSB bood een concurrerende rente, die vervolgens opliep. Wij hebben het geld snel afgelost.” Jammer voor de bank, meent hij: „Die speculeert er natuurlijk op dat klanten niet aflossen en zo steeds meer gaan betalen.”

Aan het krediet werd een overlijdensrisicoverzekering gekoppeld, die nog steeds loopt. „Ons is verteld dat we de premie terug zouden krijgen. Dat bleek uiteindelijk niet het geval.”

De theoloog hekelt de mooie praatjes van de financiële dienstverlener. „En DSB is daarin niet de enige. Ik ben goed opgeleid, maar toch kom ik voor verrassingen te staan. Lager opgeleiden worden er zéker ingeluisd. Dat is moreel verwerpelijk. DSB maakte misbruik van de ondoorzichtige wereld van de financiën.”

Dirk Scheringa is volgens de theoloog op het eerste gezicht een sympathiek kruideniersjongetje. „Maar hij wist van de dubieuze praktijken, dat pleit niet voor hem.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer