Campina grootste merk in supers
Campina is het grootste merk in de Nederlandse supermarkten geworden. De zuivelgigant verdrong concurrent Friesche Vlag van de eerste plaats in de ’Merken Top 100’, zoals die jaarlijks wordt gepubliceerd in het vakblad Foodmagazine.
De basis voor de lijst zijn gegevens van 87 procent van de Nederlandse supermarkten.
De producten van Campina waren in 2002 goed voor een omzet van 283 miljoen euro. Friesche Vlag staat nu tweede met een omzet van 269 miljoen euro. Douwe Egberts behoudt zijn derde plaats. De omzet van deze fabrikant (248 miljoen euro) werd op peil gehouden door het succes Senseo Crema. Dit product beslaat nu al 10 procent van de totale markt voor gemalen koffie.
De lijst van de tien best verkochte merken wordt compleet gemaakt door Marlboro, Coca-Cola, Unox, Lay’s, Heineken, Honig en Amstel. De tien zijn samen goed voor een omzet van 2,1 miljard euro, ofwel 8 procent van de supermarktomzet. Op Amstel na (gestegen van de twaalfde naar de tiende plaats) stonden deze merken in de vorige ranglijst ook al in de top-10. Grolsch is eruit gevallen. Het biermerk stond op negen en staat nu op elf.