Economie

Stork pakt Fokker 100’s aan

Stork probeert in samenwerking met onder andere motorbouwer Rolls-Royce zoveel mogelijk Fokker 100-toestellen nieuw leven in te blazen. Het Duitse Germania is de eerste klant van de nieuwe alliantie met de naam Future 100.

Redactie economie
7 February 2003 10:57Gewijzigd op 14 November 2020 00:07
NAARDEN - Stork probeert met steun van motorenfabrikant Rolls-Royce de vloot van Fokker 100’s nieuw leven in te blazen. Momenteel staan veel van deze toestellen in de VS geparkeerd. Daardoor blijft onderhoud voor Stork uit. Het plan is gisteren op een con
NAARDEN - Stork probeert met steun van motorenfabrikant Rolls-Royce de vloot van Fokker 100’s nieuw leven in te blazen. Momenteel staan veel van deze toestellen in de VS geparkeerd. Daardoor blijft onderhoud voor Stork uit. Het plan is gisteren op een con

Stork en Rolls-Royce geven kopers van de vliegtuigen de garantie dat ze zeker tien jaar onderhoud zullen plegen tegen een vaste, lage prijs, aldus Stork. Na een grote onderhoudsbeurt kunnen de toestellen weer als nieuw de lucht in.

Stork, dat onderhoud uitvoert op Fokker-vliegtuigen, lijdt onder de aanhoudende malaise in de luchtvaartindustrie. Grote Fokker-klanten als American Airlines en US Airways zijn in de problemen gekomen en houden veel toestellen aan de grond.

In de Amerikaanse Mojave-woestijn staan er inmiddels zo’n zeventig ongebruikt geparkeerd. Deze situatie is slecht voor het imago van de toestellen. Bovendien leveren stilstaande vliegtuigen geen onderhoud op.

De failliet gegane vliegtuigbouwer Fokker heeft tot 1996 274 Fokkers van het type 100 gebouwd. Daarvan vliegen er inmiddels zeventig niet. De verwachting is dat de komende twee tot drie jaar daar nog eens zeventig toestellen bij komen van Fokkers grootste klant, American Airlines. Deze maatschappij stapt voor middellange vluchten over op Boeing-toestellen voor 150 passagiers.

Bij de alliantie horen, behalve Rolls-Royce, ook remmenleverancier ABSC, landingsgestelfabrikant Messier Dowty en elektronicaproducenten Honeywell en Rockwell Collins. Volgens Stork verbetert de concurrentiepositie van de Fokker-vliegtuigen door de samenwerking aanzienlijk.

Stork zegt dat dankzij de alliantie veel partijen geïnteresseerd zijn in Fokkers. „Het is een efficiënt vliegtuig dat ze vaak goedkoop in de Verenigde Staten kunnen kopen. Het onderhoud is nu ook niet duur meer”, aldus een woordvoerder.

De Duitse luchtvaartmaatschappij Germania, al jaren aanwezig op de chartermarkt en sinds kort ook actief als prijsbreker, heeft zeventien toestellen van US Airways gekocht. Deze zullen de komende acht maanden op Woensdrecht onder handen worden genomen.

Voor Stork is het van groot belang dat de vliegtuigen weer het luchtruim kiezen. Elke Fokker die vliegt, betekent volgens de zegsman meer omzet voor het bedrijf. Elke vliegtuig levert Stork bij een grote onderhoudsbeurt zo’n 6000 tot 7000 manuren werk op. De machinebouwer zegt met meerdere potentiële kandidaten in gesprek te zijn over de Fokker 100.

Stork is niet van plan om de productie van Fokker 100-vliegtuigen nieuw leven in te blazen. „Dat is voorbij in Nederland”, zei de zegsman. Fokker ging in maart 1996 failliet. De straalvliegtuigen waren het paradepaardje van de Nederlandse vliegtuigfabrikant Fokker.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer