Overname Air Lib toch afgeketst
De Nederlandse beleggingsmaatschappij Imca ziet af van een overname van de Franse luchtvaartmaatschappij Air Lib, omdat de Europese vliegtuigbouwer Airbus 29 toestellen niet tegen afbraakprijs aan de Nederlanders wilde verkopen. „De houding van Airbus was het grootste struikelblok. Nu ben ik moegestreden”, zei Imca-directeur Erik de Vlieger donderdag.
De Nederlander wilde 30 tot 50 miljoen euro in het noodlijdende Air Lib investeren en een meerderheidsbelang krijgen. Hij was van plan het bedrijf om te toveren tot een prijsvechter. Air Lib was onderdeel van het failliet gegane Swissair en heeft een schuld van 120 miljoen euro. Daarvan bestaat 30 miljoen uit Europese steun die moet worden terugbetaald. De rest is een vordering van de Franse overheid wegens niet-betaalde premies en belastingen.
De deal tussen Imca en Air Lib was zo goed als rond. Na maanden van onderhandelen bereikten de Nederlanders onlangs overeenstemming met de Franse regering over hun reddingsplan. Ook de meeste Franse vakbonden, waar Imca lange tijd mee overhoop lag, stemden vorige week in met een loonsverlaging voor de piloten. Alleen de bond CGT lag volgens De Vlieger nog dwars.
Imca had nog een hobbel te nemen. De Vlieger eiste van de Europese vliegtuigbouwer Airbus dat Imca 29 vliegtuigen kon kopen tegen dezelfde prijs waarvoor branchegenoot easyJet ze kan aanschaffen. „Maar ik moest Airbus 20 tot 25 procent meer betalen”, zei De Vlieger. Hij wilde verder dat de vliegtuigbouwer 50 miljoen euro terugbetaalt die Air Lib nog te goed heeft van een vorig koopcontract.
De huidige vloot van Air Lib is volgens De Vlieger sterk verouderd en inefficiënt. „Daarmee zou ik niet rendabel kunnen vliegen.” De risico’s van een overname van de Franse maatschappij werden te groot. „Vroeger was ik er nog wel ingesprongen, maar dat kan nu niet meer.” Hij wilde de werkgelegenheid van 1000 mensen bij Imca niet op het spel zetten.
Een faillissement van Air Lib lijkt nu onafwendbaar. De directeur van de maatschappij heeft al aangekondigd dit nog deze week aan te vragen. Als Air Lib daadwerkelijk in surseance komt, ziet De Vlieger nog mogelijkheden om een deel van het bedrijf over te nemen.
De vliegtuigen van Air Lib staan intussen aan de grond, omdat de onderneming gisternacht haar vliegvergunning heeft verloren. Ongeveer 1000 passagiers zijn gestrand. Air France probeert zoveel mogelijk reizigers op de plaats van bestemming te krijgen. De Franse regering is erg teleurgesteld over het afketsen van de onderhandelingen.