Kerk & religie

„Verdorvenheid mens stuit ook in kerk op weerstand”

„Wie vraagtekens bij de schepping in zes dagen plaatst, twijfelt vaak ook aan de noodzaak van herschepping”, aldus ds. A. van Heteren. De christelijke gereformeerde predikant was zaterdag een van de sprekers op een bijeenkomst van ”Bewaar het Pand”, in Urk.

Van een medewerker
21 September 2009 09:46Gewijzigd op 14 November 2020 08:42
Ds. A. van Heteren. Foto Dick Vos
Ds. A. van Heteren. Foto Dick Vos

De ontmoetingsdag van behoudende christelijke gereformeerden had als thema ”Schepping en Herschepping” en trok zo’n 350 bezoekers.Ds. Van Heteren, die over Genesis 1 mediteerde, betreurt het dat sommige christenen op grond van de zogenaamde wetenschap vragen stellen bij de schepping in zes dagen. „De Bijbel leert dat ondubbelzinnig in, onder andere, de Wet der tien geboden.”

De Urker predikant stelde dat het volledig aanvaarden van Genesis 1 een geloofszaak is, die niet op wetenschappelijke gronden maar enkel op gezag van Gods Woord moet worden aangenomen. Hij benadrukte de noodzaak van het buigen voor het gezag van Gods Woord. „Psalm 8 spreekt over het wonder van de geschapen mens. Wie inleeft hoe verdorven de mens na de val is geworden, beseft des te meer het wonder van de herschepping.”

Emeritus predikant ds. P. den Butter te Middelharnis sprak over de diepe val van de mens, naar aanleiding van Genesis 6:5. Volgens ds. Den Butter wordt nergens radicaler over de verdorvenheid van de mens gesproken dan in het zesde hoofdstuk. „Bij wijze van spreken voelde God pijn in Zijn hart toen Hij de verdorvenheid van Zijn kroonjuweel zag. Zelfs de zondvloed bleek niet in staat de goddeloosheid weg te spoelen, want ook daarna was het gedichtsel van ’s mensen hart nog steeds boos. Christus, de waarheid in eigen Persoon, zegt dat de mens van binnenuit boos is.”

Ds. Den Butter merkte op dat vooral het negende gebod die innerlijke verdorvenheid aanwijst. „Naast aanvallen vanuit de natuurwetenschappen, is onder invloed van de menswetenschappen het Bijbelse beeld van de mens ondergraven.”

Dat blijft niet hangen bij de wetenschap, stelde de predikant. „Ook in kerkelijke kringen stuit de Bijbelse voorstelling van de radicale verdorvenheid van de mens op steeds meer weerstand.”

Bunyan

’s Middags stond de herschepping en het nieuwe Jeruzalem centraal. Ds. J. M. J. Kieviet uit Dordrecht sprak over de wedergeboorte, naar aanleiding van Johannes 3. De predikant gebruikte daarbij veel voorbeelden uit ”De Heilige Oorlog” van John Bunyan. De zeventiende-eeuwse schrijver legde de wedergeboorte uit door het verhaal van de val van Stad Mensenziel en het herstel van de heerschappij van Prins Immanuël.

De gevolgen van het verdrag met de boze zijn groot, aldus ds. Kieviet, maar de genade is ook diep. „De Dordtse Leerregels spreken in de artikelen over de wedergeboorte als een zo diep ingrijpend werk van God, dat het niet valt uit te drukken in woorden. Al stamelend moeten de woorden eindigen in een loflied.”

Wedergeboorte en het geloof in Christus zijn onlosmakelijk verbonden, zei ds. Kieviet. „De wedergeboorte is niet het doel, maar wel de weg tot een christenleven waarin God wordt verheerlijkt.”

Emeritus predikant ds. P. Roos te Burgum besloot de dag met een meditatie over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, naar aanleiding van Openbaring 21. „Het bijzondere van het nieuwe Jeruzalem dat van de hemel nederdaalt, is het ontbreken van de tempel. God Zelf is aanwezig en daarom zijn kerkgebouwen niet meer nodig.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer