Dales bijt van zich af over Noord–Zuidlijn
Oud–wethouder van Amsterdam Dales heeft de gemeenteraad altijd „goed en juist en volledig” geïnformeerd. Dat zei hij vrijdag tegen de enquêtecommissie Noord–Zuidlijn. Die verhoorde hem over zijn rol bij de aanleg van de nieuwe metrolijn in de hoofdstad.
Dales loodste het besluit de Noord–Zuidlijn te bouwen in 2002 door de gemeenteraad. Hij vertelde toen dat het megaproject circa 1,4 miljard euro zou gaan kosten. Inmiddels worden die kosten geschat op 3,1 miljard.De afgelopen maanden stelden enkele gemeenteraadsleden dat Dales de raad destijds bewust te lage kosten voorspiegelde. De oud–wethouder ontkende dat vrijdag ten stelligste. „De informatievoorziening was buitengewoon intensief. Het was altijd juist en volledig. Ik heb mij daar maximaal voor ingespannen.”
Dales wees erop dat hij voor het besluit in 2002 honderden vragen van gemeenteraadsleden heeft beantwoord over het project.
Hij zei verder dat hij de gemeenteraad in vertrouwelijke gesprekken heeft geïnformeerd over de zogeheten stelposten in een aantal contracten met aannemers. Die op schattingen gebaseerde kostenposten bleken in de praktijk vaak hoger uit te vallen. De VVD’er ontkende dat hij met deze stelposten de kosten op papier bewust omlaag bracht.
Dales kwam tijdens het verhoor geregeld in aanvaring met de enquêtecommissie. De voorzitter moest hem geregeld vragen commissieleden te laten uitpraten. De oud–wethouder – die een grote stapel documenten bij zich had om zijn betoog mee te onderbouwen – reageerde op zijn beurt vaak geprikkeld op vragen.
Auke Bijlsma, PvdA–raadslid van 1994 tot 2006, verklaarde donderdag juist dat het stadsbestuur de gemeenteraad niet altijd goed van info voorzag. Zo vertelde hij dat het college van burgemeester en wethouders op een gegeven moment wist dat de kosten flink waren opgelopen, maar dat enkele maanden voor zich hield. „Op een aantal momenten was er achteraf gekeken onvoldoende informatie.”
Bijlsma zei ook dat het stadsbestuur de raad vaak overstelpte met informatie. Volgens hem kreeg die enorme hoeveelheden info, vaak pas op het allerlaatste moment. Daardoor konden de raadsleden zich niet altijd goed in het dossier verdiepen. „Ik had regelmatig het gevoel dat de raad eigenlijk als een soort stempelmachine fungeerde.”
De enquêtecommissie onderzoekt momenteel hoe de bouw van de Noord–Zuidlijn zo uit de hand heeft kunnen lopen.