Jumbo wil van servet naar tafellaken
Het gonst al maanden van geruchten over de toekomst van Super de Boer. Dat Jumbo met de supermarktketen aan de haal wil gaan, komt als een verrassing. Al denken ze daar bij het kleinere Jumbo waarschijnlijk anders over. Het familiebedrijf laat er geen misverstand over bestaan: het wil van servet naar tafellaken.
Een Albert Heijn met Aldiprijzen, zo wordt Jumbo wel eens getypeerd. De keten met vooral veel winkels beneden de grote rivieren gaat er prat op de laagste prijzen te hanteren. Klanten die aantonen dat bijvoorbeeld Omowasmiddel elders goedkoper in de schappen ligt, mogen het product gratis meenemen. Het is een van de zogeheten Zeven Zekerheden waarmee Jumbo pronkt. Zo zijn er ook garanties op het gebied van versheid, service en klantvriendelijkheid. De keten is al een aantal keren uitgeroepen tot beste supermarkt van Nederland.Jumbo is een familiebedrijf, met het hoofdkantoor in Veghel. De familie Van Eerd roept al jaren groei na te streven. In februari liet het bedrijf nog weten in vijf jaar tijd de omzet te willen verdubbelen. Hoewel het aantal filialen jaarlijks stijgt, lukt het niet om met alleen autonome groei dit doel te halen. Ook het lokken van nieuwe klanten door prijsacties zet te weinig zoden aan de dijk. Een overname is dan noodzakelijk.
Overnames in de supermarktsector komen niet als een volledige verrassing. In de huidige recessie zijn consumenten op zoek naar koopjes. Grote supermarktketens kunnen betere inkoopprijzen bedingen, waardoor de marges met de huidige prijsdalingen enigszins op peil kunnen blijven. Marktkenners wachten al maanden op een consolidatiegolf in de branche. Dikwijls werd Super de Boer genoemd als een kandidaat die bij een transactie betrokken zou kunnen zijn. Albert Heijn of Schuitema, de organisatie achter C1000, zou de overnemende partij kunnen zijn.
Adviesbureau Roland Berger presenteerde recent een rapport waaruit bleek dat een fusie tussen Super de Boer en C1000 de grootste waarde zou creëren.
Dat Jumbo nu het bal opent, komt als een verrassing. Het familiebedrijf moet met een overnamebod van 480 miljoen euro immers flink in de buidel tasten. Super de Boer is een maatje groter, met in 2008 een omzet van 1,7 miljard euro. Jumbo verkocht in dezelfde periode voor 1,5 miljard euro. Super de Boer heeft ruim 300 vestigingen. Jumbo telt 124 winkels.
Opvallend is dat directievoorzitter Jan Brouwer van Super de Boer in een vandaag verschenen interview in Foodmagazine laat doorschemeren dat zijn bedrijf klaar is voor een volgende stap. Volgens hem is de basis weer in orde.
Lange tijd was het onrustig rond het concern. Moederconcern Laurus wilde de ketens Edah en Super de Boer ombouwen naar de Konmarformule. Deze operatie mislukte, deels door de in 2003 door Albert Heijn ontketende prijzenoorlog. Uiteindelijk sneuvelde Konmar en werd Edah verkocht en veranderde de grootgrutter zijn naam in Super de Boer. De supermarkt is grotendeels in handen van het Franse Casino. Het wordt dus vooral interessant om te zien wat zij van het bod vinden. Er gaan geruchten dat de Franse aandeelhouder af zou willen van het belang in de Nederlandse supermarkt.
Als de overname doorgaat, verdwijnt Super de Boer waarschijnlijk van de beurs. Het familiebedrijf Jumbo gruwt van een eventuele beursgang, zo liet vader Karel van Eerd in 2007 weten in deze krant. „Een beursgang is uitgesloten. Het lijkt me verschrikkelijk als aandeelhouders gaan meepraten. De klant is hiervan de dupe.”