Binnenland

„N/Z-lijn duurder dan 3,1 miljard”

Oud-wethouder Herrema van Amsterdam denkt dat de kosten voor de aanleg van de Noord/Zuidlijn hoger uitvallen dan 3,1 miljard euro. De commissie-Veerman denkt dat de omstreden metrolijn voor dat bedrag kan worden afgebouwd.

ANP
14 September 2009 08:54Gewijzigd op 14 November 2020 08:39
Oud-wethouder Herrema van Amsterdam denkt dat de kosten voor de aanleg van de Noord/Zuidlijn hoger uitvallen dan 3,1 miljard euro. Foto ANP
Oud-wethouder Herrema van Amsterdam denkt dat de kosten voor de aanleg van de Noord/Zuidlijn hoger uitvallen dan 3,1 miljard euro. Foto ANP

Herrema uitte zaterdag in het televisieprogramma NOVA kritiek op het bedrag. Vandaag begon in de hoofdstad de raadsenquête naar de besluitvorming rond de aanleg van de metro.Vele betrokkenen worden tot 29 september in het openbaar gehoord. Onder hen oud-minister Netelenbos van Verkeer en voormalig wethouder Dales. Hij zorgde ervoor dat de plannen destijds door de gemeenteraad werden aangenomen. Critici vinden dat hij een verkeerde voorstelling van zaken over de kosten heeft gegeven. Tien jaar geleden werd die geschat op 1,4 miljard euro. Naar verwachting komt de commissie nog dit najaar met de conclusie van het onderzoek naar buiten.

Herrema zei dat er pas duidelijkheid is over de kosten als het hele project klaar is. Volgens hem moeten bijvoorbeeld de rijtuigen nog worden besteld. Naar verwachting is de lijn ook veel later klaar. Waarschijnlijk pas in 2017. Hij noemde 3,1 miljard een „tussenstand.”

In juli besloot de raad om door te gaan met de aanleg van de metrolijn. Verantwoordelijk wethouder Gerson sprak toen van een „historisch moment.” Hij zei dat de impasse die volgens hem door de tegenslagen was ontstaan, doorbroken was. Vorig jaar verzakten tweemaal woningen aan de Vijzelgracht in de binnenstad. Bewoners moesten toen hun huis uit. In de bouwputten waren lekkages ontstaan.

Begin dit jaar heeft de gemeente zeven verzakte panden opgekocht. Het bedrag dat de gemeente heeft betaald, werd niet bekendgemaakt.

Volgens de gemeente is het mogelijke instorten van een kademuur tijdens het boren onder de grond bij het Damrak het grootste gevaar dat dreigt bij het verder bouwen aan de Noord/Zuidlijn. Dat blijkt uit een ranglijst van de veertien grootste risico’s bij het aanleggen van de metrolijn. De kans dat er iets goed fout gaat, is ongeveer 5 procent, zegt het stadsbestuur.

refdag.nl/noordzuidlijn

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer