Binnenland

Nee tegen Amsterdams taxibeleid

Staatssecretaris Huizinga wil niet dat Amsterdam een eigen taxibeleid ontwikkelt en aparte bevoegdheden krijgt om op te treden tegen individuele taxichauffeurs die zich misdragen.

Regioredactie
10 September 2009 09:11Gewijzigd op 14 November 2020 08:38

De staatssecretaris maakte dit woensdag duidelijk in een debat in de Tweede Kamer over haar plannen voor een gezonde taximarkt. Die plannen had zij in juli gepresenteerd.De hoofdstad werd kort voor de zomervakantie opgeschrikt door de dood van een taxiklant. De man kreeg bij de standplaats op het Leidseplein zo’n harde klap van een taxichauffeur dat hij later in het ziekenhuis overleed.

De plannen van Huizinga geven gemeenten meer greep op de lokale taximarkt. Amsterdam wil aanvullend via een eigen bureau vergunningen aan individuele chauffeurs kunnen uitgeven, ze controleren en ze intrekken.

Diverse Kamerleden hamerden op duidelijkheid over de vraag hoe ver de gemeenten mogen gaan. Mooie plannen, maar het wordt niets als er niet stevig gehandhaafd wordt, aldus J. Mastwijk (CDA). De Inspectie Verkeer en Waterstaat gaat over die chauffeurspas, antwoordde Huizinga.

Op hoofdlijnen steunt de Kamer haar plannen. E. Roemer (SP) en K. Vendrik (GroenLinks) willen wel dat de gemeenten een maximumaantal taxi’s mogen toelaten. Huizinga weigerde zo’n capaciteitsbeleid. Zij verwacht veel van de voorgestelde groepsvorming. Die houdt in dat alleen chauffeurs die aangesloten zijn bij een taxicentrale, op taxistandplaatsen terechtkunnen.

De staatssecretaris zegde toe dat het voorgenomen nieuwe tariefsysteem, waarin de door de branche gevraagde tijdsduur van een rit weer meetelt, er pas komt na afspraken over een gespecificeerde bon. „Zodat de klant kan zien hoeveel de kilometerprijs is en hoeveel hij betaalt voor de tijd.” De bewindsvrouw is daarover in overleg met de branche.

Zij beloofde verder onderzoek naar het vermeende monopolie van Sdu, de voormalige gelijknamige staatsuitgeverij, op de rittenboekjes van taxichauffeurs. Die zijn volgens PvdA en VVD te duur. Huizinga zou ook kijken naar een VVD-idee voor een visgraatopstelling van taxi’s bij standplaatsen. Klanten zouden nu worden gedwongen de eerste taxi in de rij te nemen.

In een reactie liet de Amsterdamse taxiwethouder H. Gerson weten er niet gerust op te zijn dat met de voorstellen van Huizinga zich misdragende chauffeurs goed aangepakt kunnen worden. „Het intrekken van een taxivergunning na het begaan van een overtreding moet sneller en efficiënter, meer lik-op-stuk.”

VVD’er Ch. Aptroot noemde de plannen van Huizinga te slap. Hij wil taxichauffeurs die over de schreef gaan, voor tien jaar of definitief hun chauffeurspas afpakken. Zijn voorstel kreeg geen steun van de overige partijen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer