Binnenland

Veerman: Kosten vogelopvang verhalen op vervuilers

De veroorzakers van de olievervuiling op zee moeten opdraaien voor de opvang en het schoonmaken van vogels die met olie zijn besmeurd. Dat heeft als voordeel dat de vervuiler betaalt en dat de overheid niet met geld over de brug hoeft te komen.

ANP
4 February 2003 15:59Gewijzigd op 14 November 2020 00:06

Minister Veerman (LNV) gaat daarom uitzoeken hoe hij de kosten voor de ’olievogels’ kan verhalen.

Dat zei de minister dinsdag tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer. Vogelcentra in Zeeland en Zuid-Holland kregen vooral veel besmeurde zeekoeten en alken binnen, nadat een schip van bergingsbedrijf Smit op het wrak was gebotst van het vrachtschip Tricolor, dat in het Kanaal was gezonken. Het is niet duidelijk of Veerman de eigenaar van de Tricolor of het bedrijf Smit wil laten betalen.

Van de 2200 vogels, die tot dusver op de Nederlandse stranden zijn gevonden, waren er nog 535 in leven. Volgens Veerman heeft dit tot dusver nog geen financiële problemen opgeleverd bij de opvangcentra.

Nadat het schip van Smit op het Tricolor–wrak was gebotst, scheurde een tank met 200 ton olie open. Ongeveer 110 ton hiervan is op de Nederlandse stranden terechtgekomen, waarvan inmiddels ook 15 ton op de stranden van Noord–Holland. Minister De Boer van Verkeer en Waterstaat denkt dat de stranden donderdag weer zijn schoongemaakt, zo zei hij in de Kamer.

De Tricolor kan volgens De Boer waarschijnlijk pas in het voorjaar orden opgevist en geborgen. De minister zei zich „ernstige zorgen” te maken over de incidenten die zich sinds het zinken van het vrachtschip hebben voorgedaan. Behalve de botsing met het Smit–schip zijn er onlangs nog twee andere schepen op het wrak gevaren. De Tricolor ligt op een drukbevaren zeeroute, maar het is wel bij alle schippers precies bekend waar het schip ligt.

GroenLinks–Kamerlid Duyvendak had De Boer gevraagd om snel een verbod op enkelwandige tankers in te stellen voor de Nederlandse havens. Volgens de LPF–bewindsman moet hier echter op Europees niveau over beslist worden en is de Belgische verkeersminister Durant dan ook haar boekje te buiten gegaan door een Belgisch verbod in te stellen op enkelwandige tankers, die als oud en onbetrouwbaar worden gezien. .

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer